Thor - Chris Hemsworth Bruce Banner/Hulken - Mark Ruffalo
Natasha Romanoff/Black Widow - Scarlett Johansson Clint Barton/Hawkeye - Jeremy Renner
Nick Fury - Samuel L. Jackson Erik Selvig - Stellan Skarsgård
Loke - Tom Hiddleston Pepper Potts - Gwyneth Paltrow
Agent Phil Coulson - Clark Gregg Agent Maria Hill - Cobie Smulders
Jarvis - Paul Bettany Georgi Luchkov - Jerzy Skolimowski

Serietidningsjätten Marvel Comics har skapat en lång rad superhjältar genom åren, som alla har haft sitt ursprung i någon av Marvels många serietidningar. Bland deras skapelser finns Spindelmannen, Hulken, X-Men, Transformers, Fantastiska fyran, Iron Man, Captain America och Thor (baserad på nordisk mytologi). Sedan början av 2000-talet har superhjältegenren fått nytt liv, och otaliga filmer (främst spelfilmer) som bygger på gamla serietidningar med Marvels klassiska karaktärer har sett dagens ljus. Några av dessa filmer är Hulken, Iron Man, Thor och Captain America, och nu har dessa slagits ihop för att skapa The Avengers som ursprungligen gavs ut som serietidning skapad av Stan Lee och Jack Kirby med start 1963. Nu har detta koncept blivit till långfilm, återigen producerad av Marvel, och den här gången med TV-veteranen Joss Whedon - mest känd från Buffy the Vampire Slayer och Angel - som regissör och manusförfattare.

Den forna asaguden Loke - bror till Tor - är bitter på att hans bror får all uppmärksamhet, och har bestämt sig för att göra något åt saken en gång för alla. Med hjälp av en magisk forntida kosmisk kub kan han kontrollera människor, och tänker med hjälp av den och hjälp av utomjordiska varelser "lösa mänsklighetens problem" och göra alla människor till slavar utan någon fri vilja. Den internationella säkerhetsorganisationen S.H.I.E.L.D. inser att någonting mycket drastiskt måste göras för att rädda mänskligheten, och dess direktör Nick Fury bestämmer sig därför för att göra något som ingen hittills har vågat sig på. Han sammankallar ett flertal av jordens kraftfullaste superhjältar för att tillsammans kämpa mot Loke - Tony Stark (alias Iron Man), Steve Rogers (alias Captain America), Bruce Banner (alias Hulken), Natasha Romanoff (alias Black Widow), Clint Barton (alias Hawkeye) och t.o.m. självaste asaguden Tor. Men även om alla är skickliga på att rädda världen, så är det inte lätt för så väldigt olika superhjältar att kunna arbeta tillsammans...

Jag har inte läst en enda serietidning på minst 20 års tid, och kan därför inte påstå att jag är någon expert på Marvels serier. Faktum är att jag inte känt till Avengers mer än till namnet innan den här filmen kom ut. Däremot har jag sett i stort sett alla tidigare filmatiseringar, som ju minst sagt hållit en varierande klass. Men med Joss Whedon bakom rodret och efter alla puffar som gjorts för The Avengers genom åren - framförallt i form av extra scener efter alla sluttexter på Marvels tidigare filmer - hade jag ändå ganska höga förväntningar. Delvis infriades dem och delvis inte. Storyn är intressant, och det är en intressant idé att låta ett flertal superhjältar samarbeta. Genom att alla är så pass olika och flertalet även är tämligen självupptagna och egocentriska, så får filmen en intressant och kul dynamik när alla behöver samarbeta mot ett gemensamt mål. Det blir ganska charmigt, och jag uppskattar den lågmälda humor som förekommer då och då. Det lättar upp stämningen, och jag tycker också om att filmen är lagom seriös utan att ta sig själv på alltför stort allvar. Gruppdynamiken och relationerna är intressanta, och visst är somliga rollfigurer också intressanta.

Men jag blev samtidigt lite besviken över att filmen valt att enbart fokusera på just Hulken, Iron Man, Thor, Black Widow, Captain America och Hawk-eye - de flesta av dessa har jag aldrig varit alltför förtjust i, och Marvel har trots allt legat bakom mer intressanta superhjältefigurer än dessa. Det är egentligen främst karaktärerna från Thor och Hulken plus Black Widow som intresserar mig, och Tony Stark/Iron Man kan lätt bli lite tröttsam i längden. Det blir förstås mer innehållsrikt än med en enda långfilm per person, men samtidigt förutsätter filmen att man känner till rollfigurerna hyfsat väl och helst har sett alla tidigare långfilmsversioner med dessa individuella superhjältar. Det kan ställa till med vissa problem, och även om jag sett de flesta tidigare filmer hade jag ibland vissa svårigheter att hålla isär alla. Och Black Widow och Hawk-eye kommer jag ärligt talat knappt alls ihåg sedan tidigare, då de bara medverkat som mindre roller i Iron Man 2 respektive Thor. Jag hade önskat att manusförfattaren kunnat ta sig tid att introducera rollfigurerna, så att man faktiskt får fullt utbyte av filmen även om man inte känner till alla sedan tidigare.

Tyvärr har filmen en ganska ojämn klass och ett väldigt ojämnt tempo. Filmens första tredjedel är riktigt intressant, då filmen fokuserar på ett presentera premissen och karaktärerna på ett lagom fartfyllt sätt. Det är engagerande, välgjort och med hyfsat mycket humor. Den andra halvan sjunker tempot, då filmen försöker att få alla rollfigurer att utvecklas och få någon form av djup; och att försöka få ett dussintal olika rollfigurer att kännas mänskliga i en enda film är nästan dömt att misslyckas. Tempot sjunker avsevärt och även om det bitvis är intressant så kan jag inte låta bli att periodvis känna mig ganska oengagerad. Vid några tillfällen blir det riktigt långtråkigt, och då fick jag anstränga mig för att inte somna. Filmens tredje halva består i stort sett oavkortat av action, och då handlar det bokstavligt talat om en slutstrid av typen "alla skjuter mot alla" på nästan 45 minuter utan avbrott. Det är visserligen snyggt och häftigt, men det blir för mycket av det goda och efter ett tag började jag titta på klockan ganska ofta. De sista 20 minuterna satt jag nästan och längtade efter att filmen skulle ta slut, och denna oändliga slutstrid borde ha kortats ner en hel del.

Trots att The Avengers bitvis är riktigt bra och intressant, så blir det för mycket av det goda med en speltid på hela 2 timmar 22 minuter. Visst förstår jag att det närmast är oundvikligt om så jättemånga rollfigurer ska få någon form av nyans och djup, men Joss Whedon borde ändå ha haft vett nog att korta ner filmen med minst 20 minuter. Då hade det förmodligen upplevts både snabbare och mer engagerande.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna är utmärkta. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra, och alla rollfigurer har fått behålla sina skådespelare från de respektive individuella filmerna. Personligen blev jag mest imponerad av Scarlett Johansson som Natasha/Black Widow, men även Mark Ruffalo är mycket bra som Bruce Banner/Hulken. Robert Downey Jr. har ibland en tendens att spela över, och detsamma gäller Tom Hiddleston som Loke. Stellan Skarsgård är förstås alltid bra, när han här repriserar sin roll från Thor häromåret, men tyvärr får han inte särskilt mycket utrymme och är mest med i början och slutet.

The Avengers är en snygg och välgjord film, men som tyvärr är ganska ojämn. Bitvis har filmen ett intensivt och föredömligt tempo, men ibland saktas handlingen nästan ner till noll och bitvis blir det väldigt oengagerande. Med en något kortare speltid hade filmen förmodligen upplevts betydligt bättre, då framförallt mittenpartiet och slutstriden i mitten hade behövt trimmas lite. Lite mer än så här hade jag personligen förväntat mig av en så rutinerad och skicklig regissör och manusförfattare som Joss Whedon, och det här är nog tyvärr en av hans sämre produktioner. Dock var jag ganska trött när jag såg filmen, och jag kan inte utesluta möjligheten att det kan ha påverkat mitt omdöme. När jag får chans att se om filmen på DVD/Blu-Ray kanske jag ser annorlunda på saken, men i dagsläget kan jag inte med gott samvete välja ett högre betyg än en mycket svag sexa. Och även det betyget hänger väldigt löst, och beror främst på skådespelarinsatserna och humorn.

Recensionen skriven: 26 april 2012
Senast uppdaterad: 27 april 2012

Recensionen har lästs 5870 gånger av 3036 personer, sedan den 26 april 2012