Eamon Bailey - Tom Hanks Tom Stenton - Patton Oswalt
Bonnie Holland - Glenne Headly Vinnie Holland - Bill Paxton
Ty Lafitte - John Boyega Mercer - Ellar Coltrane
Renata - Ellen Wong Dan - Nate Corddry
Mitch - Jimmy Wong Kongressledamot Santos - Judy Reyes
Sabine - Elvy Yost Matt - Amir Talai

Den unga kvinnan Mae Holland vantrivs på de tillfälliga vikariat hon hittills har fått, och drömmer om ett mer meningsfullt jobb. På fritiden umgås hon mest med bästa vännen Mercer och med sina föräldrar, men hennes pappa har långt gången MS vilket begränsar hans framtidsutsikter. Hennes väninna Annie är en högt uppsatt person på IT-jätten The Circle - ansvarig för bl.a. sökmotorer, e-posttjänster och sociala medier - och Mae blir överlycklig när Annie lyckas att ordna jobb åt henne på The Circles kundtjänst. Det ser onekligen ut som ett drömjobb, och inom företagets inhägnad finns allt man kan behöva - övernattningslägenheter, bagerier, restauranger och t.o.m. gratis nattklubbar. Men fastän det tekniskt sett är frivilligt förväntas man tillbringa all sin ledig tid inom The Circle, och personalen ser ner på Mae när hon plötsligt reser hem över helgen istället för att ta del av alla kurser och fritidsmöjligheter som erbjuds på campus. Företagets grundare och VD Eamon Bailey har många idéer för att förbättra världen, och den senaste är pyttesmå och knappt synliga (och dessutom billiga) övervakningskameror som vem som helst kan placera ut var som helst i världen. Strunt i frågor om privatliv, för nu kan ju många liv räddas då man dygnet runt kan se allt som händer runt om i världen... Efter en olyckshändelse då Mae faktiskt får nytta av de små kamerorna blir hon alltmer engagerad i The Circle - hon blir snart företagets ansikte utåt, och går t.o.m. så långt som att gå med på att vara online dygnet runt och ha en liten minikamera på kroppen. Men var ska den utvecklingen sluta...?

För varje dag som går diskuteras det allt mer om integritet och de risker som finns med digital närvaro, så The Circle ligger verkligen precis rätt i tiden. Den tar upp intressanta ämnen och frågeställningar, och lyckas på ett effektivt sätt att förmedla risker och nackdelar. Det här är absolut tillskruvat och draget till sin spets, men med tanke på utvecklingen de senaste åren känns det trots allt inte långsökt. Jag hoppas verkligen att det inte går fullt så här långt, och det tror jag väl inte heller, men omöjligt är det inte. I stil och känsla har filmen vissa likheter med Nätet och Firman, men moderniserat för dagens samhälle - men den här filmen håller sig trots allt närmare verkligheten, och innehåller inga alltför uppenbara orimligheter. Det är en bra film, som lyckas att förmedla risker och ta upp samhällsfrågor på ett effektivt sätt. Frågorna som ställs har inga enkla svar, och på så sätt är det en mångfacetterad film.

Till skillnad från exempelvis Nätet har den här filmen ingen uppenbar antagonist - företagets chefer är måhända lite märkliga, men ingen är uppenbart ond utan det mesta görs för goda syften; eller åtminstone inga onda syften som vi får se eller höra. Det har både sina för- och nackdelar, och berättartekniskt har det ju ofta en fördel med en tydlig protagonist och antagonist; så man har någon att "hela på" och även någon att tycka illa om. Men fördelen med det är att man tydligt visar på de risker och problem som finns, även utan att någon behöver ligga bakom och nyttja idéerna för negativa avsikter. Trots allt finns det ju mycket här i världen som skapats med goda avsikter men som ändå inte är oproblematiskt. Därigenom lyckas filmen förmedla många poänger, och det har blivit en engagerande film. Intresset hålls vid liv på ett ypperligt sätt, och det blir aldrig segt eller tråkigt. Tempot är lagom högt, och man dras in i handlingen snabbt och förblir sedan engagerad ända fram till slutet. Det är tänkvärt och djupsint, och filmen lyckas att väcka frågeställningar utan att själv tydligt ta ställning.

Men det märks att fokuset hela tiden legat på premissen och budskapet, till den grad att rollfigurerna hamnar i skymundan. För medan filmen i sig är nyanserad är ingen av rollfigurerna det, utan i stort sett alla känns tämligen endimensionella. Inte ens Mae får alltför många nyanser, och fastän vi får veta hyfsat mycket om henne får hon ändå inget större djup. Här finns också tydliga problem med karaktärsutveckling, och framförallt Mae genomgår en helomvändning som inte känns helt trovärdig. Självklart vill man passa in på ett nytt jobb, men de flesta skulle knappast gå så långt att man dygnet runt befinner sig på företagsområdet - och att sen gå så långt som att gå med på att filma sig själv dygnet runt, och inte ens fundera över om allting är en bra idé, känns lite svårköpt. Jag hade velat få en bättre förklaring till Maes agerande, då hon bitvis känns som att hon vore hjärntvättad. Kanske har det här förklarats bättre i den litterära förlagan (som jag inte har läst), men i filmen känns det som att det saknas en del information.

Jag tycker också att filmen delvis fokuserar på fel saker, då alltför stor vikt läggs åt det faktum att personalen på företaget jobbar, sover, äter och umgås inom företagsområdet; och helst inte verkar ska lämna området överhuvudtaget. Det känns mer som en sekt än som ett företag, och lite väl svårköpt att någon skulle gå med på. Uppenbarligen lär ingen som jobbar på The Circle ha vare sig familj eller barn, för då vore det knappast möjligt att tillbringa flera månader inom företagets inhägnad utan att ens träffa någon utomstående. De aspekterna känns betydligt mer orealistiska än aspekterna kring privatliv, och jag tycker att filmen borde tydligare ha fokuserat på det istället - för det är trots allt frågorna kring privatliv och integritet som ligger helt rätt i tiden och som lär leda till många diskussioner och funderingar efter att ha sett filmen. Sidohistorien med Ty är också alltför underutvecklad, som inledningsvis är viktig för handlingen men som efter en stund rinner ut i sanden för att knappt ens nämnas igen.

Fotot är läckert och fyller sin funktion, men något alltför originellt bildspråk kan man inte skryta med. Skådespelarinsatserna gör alla stabila insatser, men ingen sticker ut som något utöver det vanliga. Emma Watson är riktigt bra som Mae, men hon lyckas ändå inte riktigt att väcka liv i sin karaktär som bitvis nästan för tankarna till Stepford Wives. Det är förstås mer manusets fel än skådespelerskans, men det borde ändå ha gått att få hennes rollfigur att bli mer mångbottnad. Tom Hanks är också bra som Eamon, men jag tycker inte riktigt att han känns som lika karismatisk som han nog ska föreställa.

The Circle är en bra och välgjord film, som tar upp intressanta ämnen kring privatliv och integritet som idag är mer aktuella än någonsin. Därigenom har det blivit en både engagerande och tänkvärd film, som har en viss spänning och som definitivt tål att funderas över. Nu är det här ett tillspetsat exempel, men icke desto mindre känns inte den biten av handlingen alltför långsökt i dagens läge. Men det är synd att inte manusförfattarna fokuserat mer på de aspekterna och resultatet för kunder, istället för att lägga ner så pass mycket krut kring företagets personal som mest upplevs som viljelösa robotar och som får hela företaget att kännas som en sekt. Visserligen har väl anhängare av specifika företag (inte minst Apple, men till viss del även Google och Facebook) en förkärlek att bli besatta till den grad att de bara ser positivt med alla företagets produkter); men det känns ändå lite väl svårköpt att någon verkligen skulle vilja och gå med på att tillbringa hela månader i sträck inom företagets lokaler... Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och jag har lite svårt att se vad manusförfattarna egentligen velat säga. Så The Circle hade nog behövt en översyn av manuset, men genom det högaktuella och intressanta ämnet är det ändå en film som är fullt sevärd för de flesta, varför jag efter moget övervägande väljer en svag sjua i betyg.

Recensionen skriven: 4 maj 2017
Senast uppdaterad: 4 maj 2017

Recensionen har lästs 2755 gånger av 1608 personer, sedan den 4 maj 2017