Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Brian Clough - Michael Sheen Don Revie - Colm Meaney
Peter Taylor - Timothy Spall Sam Longson - Jim Broadbent
Jimmy Gordon - Maurice Roëves Austin Mitchell - Mark Bazeley
Manny Cussins - Henry Goodman Keith Archer - Jimmy Reddington
David Harvey - Danny Tomlinson Paul Reaney - Lesley Maylett

Brian Clough (1935 - 2004) ses av många som en av Englands främsta fotbollsmanagers genom tiderna, och lyckades under tidigt 1970-tal få det lilla laget Derby County upp till toppen av division 1. Under åren 1979 och 1980 blev han känd för att med Nottingham Forest ha vunnit Europacupen två gånger, även om han fick minst lika stor uppmärksamhet genom sina självsäkra och kontroversiella uttalanden i bl.a. media. Brian var under en mycket kort period dessutom manager för den framgångsrika engelska fotbollsklubben Leeds, och den tiden ligger till grund för filmen The Damned United.

Här får vi se hur Leeds framgångsrika manager Don Revie blir erbjuden jobbet som förbundskapten för det engelska fotbollslandslaget 1974, och klubben därmed snabbt måste hitta en ersättare. De utser Brian Clough som ny manager, vilket är förvånansvärt då Brian blivit känd för att öppet ha kritiserat såväl Leeds som Don Revie med att ha fuskat och spelat oschysst. Det var också första gången han tagit sig an ett jobb utan sin ständiga managerassistent Peter Taylor. Hans korta tid som manager för Leeds hade heller inte kunnat börja sämre, då Brian skäller ut alla spelarna med att ha fuskat i alla matcher, och alla genast hatar honom. Därefter följer en inblick i hans rekordkorta tid på bara 44 dagar som manager för Leeds, samt en tillbakablick över vad som hänt tidigare mellan 1968 och 1973.

Jag är totalt ointresserad av sport i största allmänhet, och hatar allt vad fotboll heter. Därför är det en säker gissning att jag inte tillhör den främsta målgruppen för den här filmen, och jag visste ingenting om vem Brian Clough var innan jag såg den. Mina förväntningar var av förståeliga skäl också ganska ljumma, men dessbättre visade The Damned United sig vara bättre än jag hade trott. Manusförfattaren och regissören har haft det goda omdömet att låta handlingen främst utspela sig mellan matcherna, och själva fotbollsscenerna har fått minimalt utrymme. Därför fungerar filmen bra även för oss som är totalt ointresserade av fotboll, och vi slipper plågas av utdragna matchbilder. De matchscener som förekommer består till stor del av autentiska arkivbilder, vilket är ett klokt drag samtidigt som det förstås underlättar för filmteamet då skådespelarna inte har behövt spela fotboll i någon nämnvärd utsträckning.

Och visst är det en intressant film, som åtminstone för mitt otränade öga verkar skildra händelserna på ett rättvist och ärligt sätt. Brian Clough verkar också vara en intressant man, som man absolut blir lite nyfiken på. Efter lite research visade det sig dock att manusförfattaren tagit sig en hel del friheter med de verkliga händelserna, och när man använt allas riktiga namn så känns det lite tveksamt. Men det är utan tvekan en engagerande och intressant film, som underhåller hela tiden. Genom en föredömlig längd blir det aldrig segt, fastän det är en ganska långsam film. Det finns också en del humor, och med en del smarta one-liners får man skratta lite då och då.

Men man kan med all rätt tycka att storyn är i tunnaste laget, och hade gärna fått utökas lite grand för att kännas mer fullständig. Genom de ständiga hoppen i tiden och i synnerhet de långa tillbakablickarna från några år tidigare, så har filmen också fått en lite fragmentarisk känsla som inte hade varit nödvändigt. En viss tillbakablick var visserligen nödvändig för att fastställa konflikten mellan Clough och Don Revie, men därefter blir det lite mer onödigt och då hade de "nutida" händelserna (d.v.s. 1974) varit mer intressanta.

Jag saknar också en lite djupare inblick i Brian Clough, för han har blivit en tämligen endimensionell rollfigur här. Hans enda tydliga drivkraft i den här filmen tycks vara att få spöa Don Revie till varje pris, och inte ser vi heller några tecken på att Brian verkligen var en så bra manager. Här framställs hans största bedrift som att han hade en duktig assistent och kompis som var bra på att värva spelare, och gissningsvis bör han ha haft betydligt större talanger än så. Brian framställs också som lite smått galen och socialt handikappad, och även om det säkert stämmer med verkligheten så kan det inte ha varit hela sanningen. Det hade helt enkelt varit önskvärt med ett lite större djup och ett mer mångbottnat porträtt av Brian. Don Revie har också blivit mycket endimensionell, och spelarna i laget får vi inte lära känna överhuvudtaget.

Dessutom kan man tycka att The Damned United blivit lite väl manscentrerad, och kvinnosynen lämnar en del övrigt att önska. Här är det uteslutande män som skildras, och de enstaka kvinnliga rollfigurer som förekommer håller sig hela tiden i skymundan och får aldrig minsta lilla utrymme. Det är visserligen förståeligt med tanke på ämnet, men rimligen bör det ju ha funnits kvinnor inblandade på ett eller annat sätt. Inte minst känns det lite konstigt att Brians fru har förpassats till en minimal biroll, som vi bara får se i någon enstaka scen och som knappt ens säger ett ord. Även fast Brian var väldigt engagerad i jobbet, så måste han väl ha varit hemma ibland åtminstone...?

Filmen lyckas dock att åstadkomma en imponerande tidskänsla, där det verkligen känns 1970-tal in i minsta detalj. Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt bildspråk och som dessutom blandar in autentiska arkivbilder på ett mycket snyggt sätt. Skådespelarinsatserna är bra, och Michael Sheen gör mycket bra ifrån sig som Brian Clough. Han lyckas på ett skickligt sätt att porträttera personen ärligt, som gör att man både tycker om och samtidigt tycker illa om honom. Colm Meaney är också mycket bra som Don Revie, och liknar t.o.m. den riktiga personen ganska väl. Även i övrigt är det bra skådespelare, även om jag hade lite svårt att ta Timothy Spall på allvar i den här rollen som kompisen Peter Taylor.

The Damned United är en intressant och välgjord film, även om storyn är i tunnaste laget och vi inte riktigt får lära känna Brian Clough lika väl som jag hade önskat. Man kan också ifrågasätta hur rätt det är att ändra en del i verkliga händelser samtidigt som man behållit alla namn. Det är hursomhelst en underhållande och fullt sevärd film, även om jag hade önskat ett lite större djup för att göra filmen till något utöver det vanliga. Det känns som att filmen med samma story hade kunnat bli betydligt bättre, och därför nöjer jag mig med en svag sjua i betyg.

Recensionen skriven: 26 maj 2010
Senast uppdaterad: 27 maj 2010

Recensionen har lästs 3222 gånger av 1787 personer, sedan den 26 maj 2010