Cato - Alexander Ludwig Clove - Isabelle Fuhrman
Marvel - Jack Quaid Glimmer - Leven Rambin
Cinna - Lenny Kravitz Rambin - Wes Bentley
Thresh - Dayo Okeniyi Noah - Ian Nelson
Claudius Templesmith - Toby Jones Gale - Liam Hemsworth
Primrose (Katniss syster) - Willow Shields Katniss och Primroses mamma - Paula Malcomson

Inom en inte alltför avlägsen framtid är stora delar av jordens yta obeboelig, och det som finns kvar av USA har fått namnet Panem. I huvudstaden bor alla rika, medan alla fattiga förpassats till de tolv distrikt som utgör resten av landet. För att hålla den fattiga befolkningen i schack arrangeras varje år Hungerspelen, som straff efter ett tidigare upprorsförsök i landet. Tävlingen går ut på att 24 barn och ungdomar ska slåss mot varandra i en brutal tävling utan regler - de fortsätter tävla tills bara en person lever, som blir vinnaren. Om ingen frivilligt ställer upp väljs en tjej och en kille mellan 12 och 18 år slumpvis ut från var och ett av de fattiga distrikten, och blir de utvald får de inte neka. Hela tävlingen direktsänds i TV, och är landets största TV-succé; framförallt i huvudstaden. I distrikt 12 bor Katness Everdeen med sin lillasyster Prim och deras mamma. Katness får en chock när hennes 12-åriga syster blir utvald att vara med i Hungerspelen, och då ser hon bara en enda möjlighet - hon erbjuder sig som frivillig för att rädda sin syster.

Jag har tyvärr inte läst Suzanne Collins litterära förlaga, och har därför inget att jämföra med. Men The Hunger Games är onekligen mycket originellt och annorlunda, men i och med dess obehagliga och makabra premiss hade jag lite blandade känslor när jag äntligen satte mig ner för att se filmen. Men filmen är bättre än jag hade kunnat drömma om, och helt enkelt en mycket bra film. Det är intressant och tänkvärt, och filmen har ett mycket större djup än man hade kunnat tro. Trots den tillspetsade och makabra premissen känns det trots allt relativt trovärdigt, och med tanke på hur extrema många dokusåpor i dagens läge börjat bli så känns inte steget som långt till den här framtidssynen; tyvärr måste jag säga.

Jag uppskattar också att det här långt ifrån är någon regelrätt science-fiction, utan förutom vissa övernaturliga framtidsdetaljer är filmen förvånansvärt jordnära och utan mer klassiska science-fictionattribut. Det gör att den här filmen placerar sig i en egen genre, utan att bli någon typisk science-fiction eller fantasy. Det gör allting mycket mer originellt, och gör även filmen mer engagerande.

För det här är helt enkelt en mycket fängslande film, som håller intresset vid liv varenda minut trots en ovanligt lång speltid på 2 timmar 17 minuter. Filmen tar god tid på sig att introducera de centrala rollfigurerna (främst Katniss) och premissen, och det dröjer en hel timme in i filmen innan själva Hungerspelen faktiskt inleds. Det är ett smart drag, då vi hinner lära känna och bry oss om rollfigurerna, vilket gör den mer fartfyllda resten av filmen så mycket mer engagerande och berörande.

Även när Hungerspelen väl kommer igång har manusförfattarna haft vett nog att hitta en fin balans, så att det aldrig förvandlas till renodlad action. De mer fartfyllda och spännande scenerna varvas med mer stillsamma dramascener; allt för att man ska hinna andas ut mellan varven och därmed lättare kan ta till sig kommande actionscener på ett helt annat sätt än om filmen haft ett konstant högt tempo. Vissa scener kan säkert uppfattas lite långsamma, men jag tyckte inte alls att det gjorde något utan uppskattar filmens blandade men hela tiden lagom höga tempo, där det aldrig blir för långsamt.

Det är också en imponerande bedrift att lyckas att skapa en film som fungerar lika väl för både ungdomar och vuxna. Boken skrevs trots allt ursprungligen som en ungdomsroman, men manusförfattarna och regissören har gjort allt som går för att bredda målgruppen och göra en film som fungerar ypperligt för de flesta åldrar. Men det är sannerligen ingen lättsam underhållningsfilm, och med tanke på den becksvarta och obehagliga premissen är filmens 11-årsgräns i Sverige tilltagen i underkant (för en gångs skull).

The Hunger Games glorifierar heller aldrig våld - på samma sätt som det väldigt lätt hade kunnat bli i fel händer - utan det finns en tydlig tanke med allt våld som förekommer och jag uppskattar den samhällskritik och satir som tas upp. Det blir ändå ganska obehagligt med en del grymma scener, men samtidigt blir det aldrig för skrämmande utan en utmärkt balans där man hela tiden förblir engagerad i handlingen och lätt kan leva sig in i den.

Både Katniss och Peeta har också blivit relativt mångbottnade rollfigurer, som är lätt att sympatisera med. Jag uppskattar också Rue som trots sin begränsade roll får ett påtagligt djup, och jag uppskattar att filmen - med några få undantag - består av ovanligt nyanserade rollfigurer där nästan ingen är helt god eller helt ond. Det ökar trovärdigheten, och dessutom lyckas filmen att hålla ihop logiskt trots den extrema premissen.

Dock är filmen överlag väldigt förutsägbar, även om man inte har läst boken. Men det är förstås svårt att undvika i sammanhanget; i synnerhet om man betänker att det trots allt har gjorts två böcker till. Dessutom är det ett par scener mot slutet som jag tycker känns en smula för tillspetsade, och som delvis går ifrån den premiss och logik som tidigare presenterats. Jag förstår tanken, men tycker ändå att det blir lite för mycket av allting. Det förekommer också ett par scener där man kan skönja en viss sentimentalitet, men det är dessbättre väldigt sällsynt och nästan hela filmen lyckas att hålla sig på rätt sida.

Jag kan också tycka att filmen bitvis blivit en smula rörig, då man inte riktigt får klart för sig alla detaljer i den här världen och man inte får svar på en del frågor som man nästan oundvikligen ställer sig. Kanske har detta förklarats tydligare i boken, men vid några tillfällen känns filmen en smula "luddig". Fast å andra sidan är det trevligt att helt slippa den övertydlighet som alltför många andra filmer lider av.

Fotot är utmärkt, och filmen har en snygg scenografi och ett starkt bildspråk. Genom effektiv användning av handkamera får filmen en effektiv närvarokänsla, vilket ökar den fantastiska fängslande känslan man får av att se på The Hunger Games. Ibland gör den skakiga handkameran dock att det blir lite svårt att se vad som händer i de mer dramatiska actionsekvenserna, då det helt enkelt skakar så mycket så att man knappt lyckas att se vad som egentligen händer. Dessbättre händer det inte ofta, men jag tänkte på det vid några tillfällen. Specialeffekterna är också övertygande och trovärdiga. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och framförallt är Jennifer Lawrence helt makalöst lysande i huvudrollen som Katnick. Hon spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj, och lyckas att nästintill bära upp en hel film; en imponerande bedrift av skådespelare oavsett ålder. Josh Hutcherson är riktigt bra som Peeta, och imponerar även om han inte riktigt lyckas förmedla samma utstrålning som Jennifer. Även i övrigt är det bra skådisar, och det finns inte ett enda svagt kort i den här imponerande ensemblen.

The Hunger Games är en mycket bra, välgjord och annorlunda film, som trots en mycket makaber och dyster premiss lyckas att engagera och kännas förvånansvärt autentisk. Det är både charmigt, spännande och obehagligt med en utmärkt balans mellan drama och action. Trots en lång speltid på två timmar och en kvart blir det aldrig segt eller utdraget, utan filmen förblir fascinerande och fängslande varenda minut. Perfekt är det förvisso inte och visst förekommer vissa brister. Men samtidigt är det en stark, djup och minnesvärd film som inte lär lämna någon oberörd. Mycket mer än så begär inte jag, och därför är det här en mycket lyckad film väl värd att se för i stort sett alla både en och två gånger. Betygsmässigt kan det därför inte bli aktuellt med någonting annat än en stabil åtta.

Recensionen skriven: 19 november 2013
Senast uppdaterad: 20 november 2013

Recensionen har lästs 4248 gånger av 2553 personer, sedan den 19 november 2013