David Ershon - Steve Coogan Roger Wesley - Ray Stevenson
Francine - Lindsay Sloane Douglas - Zach Woods
Inspektör Fosse - Damon Wayans Jr. Konstapel Watts - Rob Huebel
Evan Martin - Rob Riggle Jimmy - Bobby Cannavale
Christopher Danson - Dwayne Johnson PK Highsmith - Samuel L. Jackson
Pamela Boardman - Anne Heche Berättare - Tracy Marrow/Ice-T

De båda komikerna Will Ferrell och Adam McKay började sina karriärer med humorserien Saturday Night Live, innan den förstnämnde blev etablerad skådis i en lång rad filmer och den sistnämnda huvudsakligen satsat på manus och regi. Dessa två har tillsammans legat bakom filmer som Talladega Nights, Anchorman och Step Brothers; med Adam som regissör och Will som huvudrollsinnehavare och producent. Deras samarbete har nu resulterat i actionkomedin The Other Guys, som kan beskrivas som en form av parodi på gammaldags actionfilmer från 1980-talet.

I New York har inspektörerna Christopher Danson och P.K. Highsmith blivit hjältar och älskad av alla, då de tagit fast många skurkar genom principen skjuta först och fråga sen; även om det resulterat i miljonskadestånd för alla bilar och byggnader de förstört på kuppen. Men när de drabbas av övermod hoppar de ner från ett hustak i jakt efter brottslingar och dör. Då får andra poliser en chans att glänsa; däribland Allen Gamble och Terry Hoitz som fram tills nu varit i skymundan. Allen jobbar som revisor på polisen, och är mer intresserad av pappersarbete än att vara ute på fältet. Terry är mer aktivt lagd, men efter en skottlossningsincident har han motvilligt tvingats arbeta med Allen. Till slut snubblar de på ett till synes oskyldigt fall om en multimiljonär som gjort byggnadsarbeten utan bygglov; ett fall som ingen annan polis vill ha. Men Allen misstänker att det inte är så enkelt som det verkar, och snubblar snart in i ett allvarligt kidnappningsdrama.

På papperet borde en actionkomedi vara ganska enkel att få till, då det bara borde krävas action och humor för att få ett bra resultat. Historien har dock visat att det inte är så enkelt som det borde, och tyvärr tillhör The Other Guys inte något av de mer lyckade exemplen. Det väsentliga i en actionkomedi borde vara rikliga mängder humor, men så är tyvärr inte fallet här. För det här är helt enkelt inte roligt, och jag skrattade inte en enda gång. Visst märker jag att filmen gjorts med glimten i ögat och att storyn blivit tillspetsad, men det är ändå inte särskilt roligt. Bara för att det märks att manusförfattarna inte tagit storyn på fullaste allvar, så betyder det trots allt inte att det automatiskt är en fungerande humor som man får skratta åt. Kanske kan den här humorn passa andra, men för mig gick det inte längre än till leenden vid några få tillfällen.

Det hade kanske varit ett klokt drag med några normala människor för kontrastens skull, för att jämna ut de överdrivna och tillspetsade karaktärer som förekommer. Men några sådana finns inte, utan här framstår i stort sett alla som spritt språngande galna. Trovärdigheten är låg, och det är gott om logiska luckor. Det är förvisso uppenbart avsiktligt, då man märker den tillspetsade och överdrivna stilen, men utan fungerande humor blir det snabbt ganska störande.

De actionscener som förekommer har också blivit mycket oengagerande, då allt går så snabbt att man varken hinner se eller bry sig om vad som faktiskt händer. De längsta actionsekvenserna känns som evighetslånga, och borde ha kortats ner rejält för att man inte ska hinna tappa intresset. Överlag är storyn för tunn för att fylla ut en så pass lång speltid som dryga 1 timme 45 minuter, och filmen hade förmodligen upplevts som bättre om den kortats ner till max 90 minuter. De flesta rollfigurer är också ganska endimensionella, och alla större rollfigurer framstår som tämligen osympatiska. Den enda jag faktiskt brydde mig om i filmen var Allens fru Sheila, och fler än så hade behövts för att verkligen bry sig om utgången.

En actionkomedi som saknar både fungerande humor och engagerande actionscener låter inte särskilt lyckat, men dessbättre har The Other Guys andra beståndsdelar som gör att den trots allt fungerar hjälpligt. Storyn är kul och lite annorlunda, och därför hålls intresset vid liv under stora delar av filmen då man ändå vill se vad som händer. Vid några tillfällen blir det också småkul, och jag uppskattar att manusförfattarna varit lagom respektlösa och inte tagit sig själva på alltför stort allvar. Så jag betvivlar inte att tanken varit god, och en del scener är dessutom hyfsat spännande.

Fotot är fullt funktionellt, men sticker inte ut på något sätt. Skådespelarinsatserna är helt okej, och Will Ferrell gör en ganska bra insats som Allen. Mark Wahlberg är också fullt godkänd som Terry, även om han ibland går över gränsen till överspel. Michael Keaton är bra som polischefen Gene, och Eva Mendes är mycket bra som Allens fru Sheila.

Av regissören Adam McKay och Will Ferrell som producent borde The Other Guys ha kunnat bli en bra film, och storyn har definitivt potential. Men det här är en av Adam McKays sämre filmer, och det största problemet är att det helt enkelt inte är roligt. En actionkomedi som varken fungerar tillfredsställande som action eller som komedi har stora problem, och det som inledningsvis känns så uppfriskande och intressant blir därför snart halvtråkigt. Fortfarande är filmen sevärd om man tycker om genren, men inte mycket mer än så. Mitt betyg stannar därför på en stark fyra, och det är nog bara om man verkligen uppskattar Adam McKays och Will Ferrells tidigare filmer som det ens är värt ett försök. Men om ni trots allt ser filmen på bio, gör inte misstaget att lämna salongen när sluttexterna börjar rulla, för efter alla sluttexter fortsätter handlingen med ytterligare en scen.

Recensionen skriven: 8 oktober 2010
Senast uppdaterad: 8 oktober 2010

Recensionen har lästs 3383 gånger av 1904 personer, sedan den 8 oktober 2010