Regi: Brad Anderson
Manusförfattare: Brad Anderson & Will Conroy
Jessie - Emily Mortimer Roy - Woody Harrelson
Abby - Kate Mara Carlos - Eduardo Noriega
Grinko - Ben Kingsley Kolzak - Thomas Kretschmann

© 2007 CASTELAO PRODUCTIONS S.A. - UNIVERSUM FILM GMBH - PRODUCCIONES CINEMATOGRÁFICAS TELECINCO S.A.U. - FUTURE FILMS LIMITED - UAB LIETUVOS KINO STUDIJA

Den legendariska transsibiriska järnvägen utgår från Moskva i Ryssland, och går med den mest kända anslutningen - den så kallade Transmanchuriska järnvägen - till Peking i Kina. Många passagerare åker denna 8 961 kilometer långa sträcka årligen. Denna historiska järnväg står i centrum för den nya dramathrillern Transsiberian, där amerikanska Brad Anderson (för de flesta mest känd för The Machinist) står för manus och regi. Filmen, som är något så underligt som ett spanskt-tyskt-brittiskt-litauiskt samarbete, hade världspremiär i januari 2008 på den prestigefulla filmfestivalen i Sundance, och släpps i Sverige direkt på DVD. Det gifta amerikanska paret Roy och Jessie har arbetat som kyrkliga missionärer i Kina, och bestämmer sig tack vare Roys stora intresse för tåg för att ta den transsibiriska järnvägen hem. På tåget träffar de ett annat par, spanska Carlos och hans unga amerikanska flickvän Abby. De blir snabbt vänner, och börjar umgås allt mer under den långa tågresan. Men frågan är om allt verkligen är som det ska med Carlos och Abby... Carlos verkar också alltmer intresserad av Jessie, och efter ett mellanstopp i Sibirien kan ingen längre hitta åt Roy.

Jag blev positivt överraskad av Transsiberian, som efter en något seg inledning snabbt visade sig vara en både originell och oförutsägbar dramathriller. Inledningsvis är det ett karaktärsdrivet drama, som har en långsam men stämningsfull uppbyggnad. Vi får i ett behagligt tempo lära känna de olika rollfigurerna ganska ingående, och den finstämda atmosfären gör att man lätt engageras i vad som händer och dras in i den intressanta historien. Den andra halvan av filmen är betydligt mer fartfylld, och det som började som ett lugnt drama utvecklas till en riktigt spännande thriller. En del scener är riktigt obehagliga, och jag hade svårt att lugna ner mig. När en film lyckas att gripa tag i mig så pass mycket, så är det ett gott tecken på en högkvalitativ film. Det som inledningsvis såg ut som en förutsägbar och klichéfylld dramathriller utvecklas också till något inte fullt lika traditionellt, genom en del oväntade vändningar och smarta dramaturgiska begrepp. Fotot håller också mycket hög klass, och är vacker och stämningsfull med genomarbetad bildkomposition och bra användning av kontraster. Skådespelarinsatserna är förstklassiga, och i synnerhet brittiska Emily Mortimer imponerar stort med sin starka och imponerande rolltolkning av Jessie. Hon lyckas på ett lysande sätt att porträttera Jessies stegrande förvirring och ängslighet under i synnerhet filmens sista del, och det är mycket imponerande att se. Hennes amerikanska accent är också mycket trovärdig. Woody Harrelson har en betydligt lättare insats som den lite naive Roy, men gör en stabil och trovärdig insats. Eduardo Noriego har periodvis en viss tendens att spela över, men gör trots allt en relativt bra insats. Kate Mara spelar mycket bra som Abby, men får ärligt talat inte alltför mycket att arbeta med i manuset. De enda återstående skådespelarna som har någorlunda väsentliga roller är Thomas Kretschmann (Kolzak) och Ben Kingsley (Grinko), som spelar bra men inte får alltför mycket att arbeta med. I synnerhet den förstnämnda rollen hade lätt kunnat spelas av vem som helst, och det känns uppenbart att de bara anlitats för att kunna skrivas ut som kända affischnamn. Ben Kingsley får i alla fall några halvsvåra scener att arbeta med, men har ändå en betydligt mer lättsam insats än i synnerhet Emily Mortimer, som utan tvekan får dra det tyngsta lasset i den här ensemblen.

Det största problemet med Transsiberian är att den lider av vissa trovärdighetsproblem, och framförallt beter sig en del av rollfigurerna inte direkt realistiskt. Det är visserligen svårt att förutse hur man skulle bete sig om man ställs inför samma situation som i synnerhet Jessie gör, men det känns lite som samma klassiska begrepp som många äldre skräckfilmer med otrovärdigt beteende enbart för att bygga upp spänningen. Det känns lite svagt, och det borde ha gått att få till ett lite mer trovärdigt beteende utan att helt förlora spänningen. När man vid några situationer mer irriterar sig än fängslas, så vet man att manusförfattarna har gått steget för långt. Man kan också fråga sig varför ingen i filmen ens verkar ha hört talats om mobiltelefoner, vilket i dagens läge borde vara det logiska att ta till när någon försvinner. Det är mycket möjligt att det inte finns någon större mobiltäckning i Sibirien, men rimligen borde man åtminstone nämna det under filmen på något sätt - trots allt kom ju Roy och Jessie från Kina när de började resan, och där finns det i alla fall utan tvekan mobiltelefoner. Manuset lider också av vissa klyschor, och slutet känns lite för överdrivet och konstlat, vilket sänker trovärdigheten lite. Dessutom har i synnerhet Abby fått för lite utrymme, och rollfiguren har blivit lite intetsägande. Det är tråkigt, då jag gärna hade velat se mer av henne och få veta mer om hennes motivation. Men att Transsiberian är en bra film kan ingen förneka, och det är en film som jag varmt kan rekommendera de allra flesta att se. Jag är något tveksam om den håller att ses om flera gånger, men är absolut en sådan film som man inte kan sluta tänka på efteråt. Därför känns en medelstark sjua som det enda rättvisa betyget jag kan ge.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, vilket på ren svenska innebär mindre svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild och ljudkvaliteten är bra, i synnerhet om man tar hänsyn till dess låga budget. Filmen är textad på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Att se filmen utan text går också, men är lite problematiskt då man i sådant fall inte får någon översättning på de fåtal icke-engelska (i synnerhet ryska) repliker som har textats på det svenska textspåret. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som följs av trailers för ett flertal andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket jag tycker är tråkigt. Vid nya filmer producerade år 2008 borde man verkligen kunna förvänta sig åtminstone lite extramaterial. Jag hittar dock inget som tyder på att någon utländsk DVD-utgåva innehåller något på den fronten, så det verkar inte som att vi går miste om någonting i Sverige i alla fall.

Recensionen skriven: 30 december 2008
Senast uppdaterad: 31 december 2008

Recensionen har lästs 3906 gånger av 2148 personer, sedan den 30 december 2008