Rapunzel - Molly Sandén Flynn Rider - Måns Zelmerlöw
Mor Gothel - Charlott Strandberg Stabbington bror - Fredrik Hiller
Vaktchef - Lars Bethke Vlodek - Benke Skogholt
Stornäst buse - Lars-Göran Persson Buse med krok - Jan Åström
Liten buse - Bert-Åke Varg
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

En av de i Sverige mindre kända av de folksagor som bröderna Grimm första gången nedtecknade under 1800-talet var sagan om Rapunzel; flickan med det oerhört långa håret. Den sagan liger till grund för Disneys senaste klassiker - den 50:e i ordningen - som ursprungligen var planerad att heta just Rapunzel men som innan premiären bytt namn till Trassel (eller Tangled i original). Filmen, som är datoranimerad, är regisserad av Nathan Greno och Byron Howard.

De allra flesta av Disneys tecknade klassiker har varit bra, och det gäller även senare årens datoranimerade filmer. Jag kan dock inte förneka att bröderna Grimms klassiska saga om Rapunzel på papperet inte låter som alltför mycket att hänga i granen, men man har faktiskt lyckats att bygga upp en fascinerande historia kring den bekanta sagan. Tillräckligt mycket är sig likt för att känna igen sig, samtidigt som en hel del friheter tagits. Som vanligt är det därför inte mycket mer än en yttersta grundstoryn som fortfarande finns kvar från bröderna Grimms version. Det fungerar riktigt väl, och det är en intressant och lagom invecklad story. Det finns en hel del charm, och en del humor. Jag skrattade vid ett flertal tillfällen, även fast det inte kan påstås vara någon enorm skrattfest.

Vid en del tillfällen blir det också ganska spännande, och för mindre barn lär somliga scener uppfattas riktigt skrämmande. Det är egentligen inte alltför barnvänligt, med bl.a. mordhot och avrättningar som tas upp under vissa partier. Men även de yngre barnen lär uppskatta humorn och det snabba tempot, varför filmen trots allt fungerar ganska väl för både barn och vuxna. Det finns en hel del charm, och det förblir engagerande hela tiden. Bitvis lyckas filmen också att beröra, och vid några få tillfällen blir det riktigt gripande. Det finns ett påtagligt djup och en allvarlig underton, men personligen hade jag gärna sett att de delarna fått framträda lite tydligare. Ibland känns det som att den leksamma humorn tar överhanden, vid tillfällen där det faktiskt funnits potential för ett ännu större djup än vad som nu skett. Det hade varit ett lätt sätt att få Trassel att passa ännu bättre för vuxna än vad som nu skett. Jag misstänker trots allt att filmen nu kommer att tilltala barn mer än vuxna, även om alla åldrar får utbyte av den. Dock inget fel med det, även om Disney brukar göra bredare filmer än så här.

Det är heller inte alltför originellt eller nyskapande, och historien är tämligen förutsägbar. Det går inte riktigt lika snabbt framåt som i en del av Pixars filmer, men jag tycker om det här lagom höga tempot som gör att alla hänger med utan att irriteras. Jag uppskattar också en tillbakagång till de gamla tidernas tecknade musikaler, då Trassel innehåller en hel del sånger och musikalnummer. Sångerna håller dock en lite varierande klass - somliga är riktigt fina, medan andra inte tillför så mycket och heller inte för handlingen framåt nämnvärt. De flesta fyller utan tvekan sin funktion, men det är bara enstaka låtar jag ens kommer ihåg så här i efterhand. Det är med andra ord en bit kvar till de storslagna minnesvärda låtarna från bl.a. Snövit och de sju dvärgarna och Pinocchio, men ändå bättre än många mer nutida Disney-filmer.

Animationen är utmärkt, och filmen har en detaljerad datoranimation där stor vikt lagts på detaljrikedom och ansiktsuttryck. Även om inte allt ser verkligt ut känns filmen därför ovanligt levande, och Trassel bevisar att datoranimation kan fungera lika bra som gammaldags handanimation. Det enda jag störde mig på är att ögonen på de allra flesta rollfigurer är förvånansvärt stabila, och många blinkar inte en enda gång. Det kan ibland se lite konstlat ut, även om storyn och tempot i de flesta fall lyckas att maskera det så man inte tänker så långt.

Jag såg 3D-versionen av filmen, och mitt intryck kring den är något kluven. Filmen har visserligen en övertygande djupkänsla, och visst ser man ett påtagligt djup. Men det är ont om riktigt häftiga effekter, utan det går oftast inte längre än till att man ser och känner ett trovärdigt djup. Jag tycker att det borde vara möjligt att åstadkomma bättre 3D än så här vid datoranimerade filmer, där det trots allt är lättare än vid spelfilmer i och med att man lätt kan designa utifrån 3D från första början. Därför tror jag inte att helhetsintrycket i det här fallet blir nämnvärt annorlunda vid den traditionella 2D-versionen än vid 3D, och ibland stör man sig också över att allting blir lite för mörkt med 3D-glasögonen på.

För att avrunda är Trassel en mycket bra och underhållande film, som på ett fint sätt lyckas att behålla den gammaldags Disney-magin trots modern teknik. Sagan om Rapunzel har bearbetats på ett fint sätt, och filmen är både rolig, charmig och berörande. Vid några få tillfällen lyckades jag inte att hålla tårarna borta, även om jag samtidigt känner att de flesta barn nog uppskattar den mer än vuxna - både humorn och storyn känns inte lika mogen och vuxen som vid exempelvis Toy Story 3 (hur absurt det än må låta, för de som inte sett den filmen). Jag hade också gärna velat höra mer minnesvärda sånger, då 90% av alla låtarna är bortglömda när man lämnar biosalongen. Jag saknar också fler tillspetsade och roliga rollfigurer, då det här mest fokuseras kring mer mänskliga karaktärer (både bildligt och bokstavligt, då de enda djur som förekommer är en häst och en riktigt charmig kameleont). Men trots de brister som finns är jag ändå riktigt imponerad över Trassel, och efter moget övervägande känns en svag åtta som det enda rättvisa betyget. Det är inte riktigt lika imponerande som fjolårets Prinsessan och grodan (som dock var handanimerad), men inte så långt ifrån.

Bakom den svenska versionen av Trassel står, föga förvånande, SDI Media. Det är dubbningsveteranen och musikalartisten Charlotte Ardai Jennefors som regisserat. I huvudrollerna hör vi Molly Sandén och Måns Zelmerlöw, och de är duktiga. I synnerhet Molly är ett riktigt fynd och passar utmärkt i rollen. Måns har inte riktigt lika bra inlevelse, även om det absolut inte är något stort problem. Även i övrigt är det bra skådisar, även om jag hade lite svårt att vänja mig vid Charlott Strandbergs röst som mor Gothel; i synnerhet när man vant sig vid att höra henne i Magi på Waverly Place i så lång tid. Översättningen verkar vara bra, även om jag tyvärr inte haft något att jämföra med då originalversionen inte visas i Skellefteå. Munrörelserna stämmer riktigt bra, och det blir aldrig störande.

Filmen har en ganska imponerande bildversion, där förtexterna (i stort sett bara "Walt Disney Pictures presenterar") och filmtiteln står på svenska. De flesta textskyltar står på svenska, vilket främst gäller efterlysningsaffischerna med bl.a. Flynn. Sluttexterna är på engelska (komplett med originalröster, vilket förstås inte ger så mycket). I slutet av eftertexterna listas svenska röster och studiocredits medan musiken fortfarande spelas - det går dock ganska snabbt, och det är inte lätt att hinna läsa allt.

Recensionen skriven: 4 februari 2011
Senast uppdaterad: 4 februari 2011

Recensionen har lästs 14023 gånger av 6720 personer, sedan den 4 februari 2011