Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Joey - Dan Stevens Danny - Richard Lewis
Dr. Van Helsing - Wallace Shawn Mrs. Van Helsing - Kristen Johnston
Cisserus - Sigourney Weaver Vadim - Justin Kirk
Angela - Marilu Henner Ivan - Todd Barry
Vlad - Malcolm McDowell Rita - Meredith Scott Lynn
Renfield - Zak Orth Diego Bardem - Gael García Bernal

Den amerikanska regissören och manusförfattaren började sin karriär 1982 med den kultförklarade ungdomsfilmen Häftigt drag i plugget, och gjorde därefter de tre Titta han snackar-filmerna. Numera är hon mest känd för ungdomskomedin Clueless från 1995 och dess efterföljande TV-serie, men efter att hon gjorde den måttligt framgångsrika Loser 2000 har det varit förhållandevis tyst om henne. 2007 släpptes I Could Never Be Your Woman, och nu är det dags för en ny film från Amy Heckerling. Den här gången någonting förhållandevis nytt, i form av vampyrkomedin Vamps. I Sverige släpptes filmen direkt på DVD och Blu-Ray.

Goody är en vampyr som har levt sedan 1800-talet. Hennes bästa vän är den yngre Stacy, som blev vampyr på 1970-talet, och de bor ihop i en lägenhet. De håller sig till djurblod och gör allt de kan för att inte skada människor; vilket innefattar regelbundna besök hos stödgruppen Anonyma Vampyrer. De roar sig så gott de kan och försöker att leva ett fredligt liv, trots att deras "mamma" (d.v.s. den som förvandlade dem till vampyr) inte alls delar deras fredliga inställning. Men problem uppstår när Stacy blir förälskad i en kille som visar sig vara son till den legendariska vampyrjägaren Van Helsing...

Amy Heckerling är utan tvekan en talangfull regissör och manusförfattare, och har hittills inte gjort en enda dålig film eller serie. Visserligen har ingen riktigt kommit upp i samma fantastiska nivå som långfilmen Clueless, men både den efterföljande TV-serien med samma namn, Loser och I Could Never Be Your Woman var trevliga och bra. Därför är det välkommet att hon äntligen gjort en ny film efter flera års tystnad, och det är förståeligt att man får ganska höga förväntningar inför Vamps. Den här filmen skiljer sig tematiskt och storymässigt från Amys tidigare filmer, och att göra en komedi med vampyrtema är en förhållandevis originell idé som åtminstone inte undertecknad sett förut; åtminstone inte om man bortser från rena parodifilmer.

Det är lätt att få fel intryck av Vamps, i synnerhet som filmen på Blu-Ray- och DVD-utgåvornas faktaruta har klassats som en skräckfilm. Det är det sannerligen inte, utan man kan inte med bästa vilja i världen se det här som en rysare. Otäckt eller läskigt blir det aldrig; inte minsta lilla. Mer än milt spännande blir det aldrig. Istället är det här en ganska lågmäld komedi, som åtminstone bitvis mer liknar ett drama. Det är ganska roligt och charmigt, men någon stor skrattfest är det verkligen inte. Jag skrattade högt några gånger, och däremellan rör det sig om småfniss eller leenden. De riktigt stora poängerna uteblir helt, och några högljudda skratt ska man inte räkna med. Men däremot är storyn intressant och kul, och allting har gjorts med glimten i ögat på ett ganska lyckat sätt. Det gör att det ofta är roligt, men på ett lågmält sätt där man inte ska vänta sig några gapskratt.

Storymässigt är filmen ganska enkel, och den humor som förekommer är till största delen dialogbaserad. Det kan upplevas en smula tunt, men samtidigt uppskattar jag att få slippa den i dagens läge alltför vanliga fysiska slapstick-komiken. Det är smart och genomarbetat, men samtidigt är det alltså inte jätteroligt utan det rör sig mer om lustiga detaljer och repliker med glimten i ögat. Jag uppskattar att filmen tar sig själv på lagom stort allvar, så att det blivit charmigt och trevligt men så att storyn samtidigt håller ihop utan att spåra ur.

Problemet är att Vamps är en ojämn film. Somliga scener är lysande, och är både humoristiska och intelligenta på ett originellt sätt. Andra känns ganska poänglösa, med upprepningar och billiga skämt som inte blir minsta lilla roliga. Nu är det dock ganska sällsynt med båda sorternas scener, utan de flesta scener är underhållande och charmiga; men samtidigt utan att sticka ut nämnvärt. Därför kan filmen upplevas en smula menlös, och att ens ämna till att göra en film om vampyrer helt utan skräcktema eller obehagskänslor känns lite märkligt. Jag hade personligen åtminstone väntat mig en rysarkomedi med vissa otäcka inslag, men allt sådant lyser med sin frånvaro.

Dessutom är filmen onödigt förenklad, då en del element skyndas över på ett mycket onaturligt sätt och allting har blivit lite väl förenklat och uppsnabbat. Det mest påtagliga är hotet från myndigheterna med bl.a. inkallelserna till jurytjänstgöringen, som löser sig på några minuter utan alltför mycket ansträngning. Det känns både orealistiskt och ärligt talat ganska poänglöst. Vad var egentligen poängen med att ens ha med denna sidohistoria...?

Fotot är snyggt, med ett effektivt men inte särskilt märkvärdigt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och Alicia Silverstone och Krysten Ritter är riktigt bra i de båda huvudrollerna. De spelar övertygande och trovärdigt, och har dessutom en imponerande personkemi. Och det är verkligen trevligt att få återse Alicia Silverstone, även om hon inte direkt når samma fantastiska höjder som under glansdagarna i Clueless. Wallace Shawn är bra som Van Helsing, och även han är det roligt att få återse. Även i övrigt är det bra skådespelare, men samtidigt lär ingen vinna någon Oscar för de här rollprestationerna.

Vamps är en smart och charmig komedi, som visserligen inte blivit så jätterolig men som samtidigt underhåller och engagerar hela tiden. Det är småroligt och bitvis intelligent, och jag uppskattar filmens lågmälda stil. Men samtidigt är det en ojämn och bitvis lite menlös film, som inte riktigt tar i tillräckligt och som blivit onödigt förenklad. Här finns inget direkt djup, utan det rör sig om enkel underhållning. Det är visserligen inget fel med det, men jag hade uppskattat en mer påtaglig humor för att inte de andra bristerna ska bli alltför påtagliga. Det är ändå en ganska bra och fullt sevärd film, men den riktar sig mer till en lite äldre publik vilket kan ställa till med problem då det förmodligen mest är ungdomar som uppskattar vampyrfilmer i dagens läge - och det här är i stort sett så långt ifrån Twilight som man överhuvudtaget kan komma.

Jag blev lite besviken över Vamps då jag jämför med Amy Heckerlings klart överlägsna Häftigt drag i plugget och Clueless, men samtidigt är det långt ifrån dåligt och riktigt underhållande. Det är ingenting jag skulle vilja se om i första taget och inget jag lär komma ihåg långt i efterhand, men det är ändå välgjort och charmigt. Därigenom väljer jag en ganska svag sjua i betyg, och i synnerhet om man uppskattar Amy Heckerlings tidigare filmer (och vem gör inte det?) är det värt att ge den en chans. För det är trots allt fullt sevärt, även om man blir besviken om man jämför med Amys tidigare filmer.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV), medan ljudet finns i både DTS-HD och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är oerhört enkel och bara innehåller möjlighet att spela filmen samt spela upp trailers. Inte ens scenvalsmeny finns. Av någon egendomlig anledning innehåller huvudmenyn ingen möjlighet att välja textning eller ljudspår, utan det har istället förpassats till pop-upmenyn som visas om man trycker på knappen "Pop-Up Menu" medan man spelar upp filmen. Väljer man inte textning eller ljudspår visas filmen istället med Blu-Ray-spelarens standardspråk för textning (från inställningsmenyerna för spelaren) och med DTS-HD som ljudspår. Det enda extramaterial som finns är tre olika trailers för andra filmer; individuellt valbara från en meny.

Recensionen skriven: 3 januari 2013
Senast uppdaterad: 4 januari 2013

Recensionen har lästs 3468 gånger av 1937 personer, sedan den 3 januari 2013