Maggie Mayhem - Kristen Wiig Smashley Simpson - Drew Barrymore
Oliver - Landon Pigg Shania Cavendar - Eulala Scheel
Iron Maven - Juliette Lewis Razor - Andrew Wilson
Eva Destruction - Ari Graynor Bloody Holly - Zoe Bell
Rosa Sparks - Eve Jeffers Johnny Rocket - Jimmy Fallon
Birdman - Carlo Alban Manson-systrarna - Kristen Adolfi / Rachel Piplica

Den amerikanska prisbelönade skådespelerskan Drew Barrymore blev ursprungligen känd genom sin roll i Steven Spielbergs E.T. som sjuåring, och har därefter syns i en lång rad filmer; såsom Charlies änglar, Never Been Kissed och 50 First Dates. Inte lika känt är att Drew sedan många år också varit verksam som både producent och exekutiv producent för en rad filmer; främst sådana som hon också medverkat i. I likhet med en rad andra skådespelare har hon nu också tagit steget över och blivit regissör; detta genom regidebuten Whip It, som hade premiär Torontos internationella filmfestival där den fick bra kritik. Filmen bygger på den delvis självbiografiska romanen Derby Girl, skriven av författarinnan och den framgångsrika rullskridskoderbyatleten Shauna Cross, som dessutom har skrivit filmmanuset.

Trots att Whip It fått både bra kritik och blivit populär i hemlandet USA, och inte minst det faktum att den blev nominerad till Bronshästen på Stockholms filmfestival, så har filmen i Sverige släppts direkt på DVD. I centrum står den 17-åriga tjejen Bliss Cavender, som för de flesta är tämligen osynlig och tvingas av sin mamma att delta i ständiga skönhetstävlingar. Hon passar inte alls in i den lilla småstaden Bodeen i Texas, och hon och bästisen Pash drömmer om att komma bort ifrån samhället så fort som möjligt. Bliss tillvaro förändras när hon i en shoppingtur i den större närliggande staden Austin får nys om den ganska okända sporten rullskridskoderby; en brutal rullskridskosport som i grunden bygger på den klassiska hästsporten derby. Utan sina föräldrars vetskap går hon på uttagning till det allt annat än framgångsrika laget Hurl Scouts, och trots att hon inte stått på rullskridskor på många år är hon ändå snabbare än alla i laget och kommer med. Laget har aldrig vunnit en enda tävling, men nu har tränaren bestämt sig för att satsa hårdare än någonsin tidigare.

En film om rullskridskoåkning låter inte som särskilt mycket att hänga i granen, och därför är det lätt hänt att därmed inte ge Whip It en chans. Faktum är att om det inte vore för den imponerande ensemblen, så hade jag antagligen inte heller gett filmen en ärlig chans. Jag är förmodligen heller inte ensam som först undrade om rullskridskoderby är en riktig sport eller inte (svaret på den frågan är för övrigt ja), och därför ställde mig frågan hur någon kunnat komma på den udda tanken. Men ibland kan skenet bedra, och fastän storyn på papperet verkar tunn så har manusförfattaren och regissören gjort en fin insats för att utöka storyn så att det inte alls ska kännas tunt. Egentligen är det ett bekant och ganska uttjatat ämne, men filmen lyckas trots allt att komma med en del nyskapande begrepp och känns därför ändå ganska originell.

Det är en intressant intrig, och filmen lyckas på ett sällsynt lyckat sätt att förmedla både värme och en hel del charm. Det är en mycket mysig och underhållande film, som man blir glad bara man tänker på. En ovanlig aspekt är också att alla rollfigurerna blivit mycket mångbottnade och nyanserade. I stort sett ingen är endimensionell, och alla har tillräckligt djup för att kännas äkta in i minsta detalj. Det är sällsynt, och inte ens Bliss föräldrar - som inledningsvis framstår som alltför extrema och endimensionella - visar sig vara riktigt lika onyanserade som det först verkar.

Man kan tycka att det ibland går lite snabbt framåt, varför filmen hade vunnit på att förlängas en smula för att hinna gå in mer på djupet. Men överlag är det ändå en realistisk och trovärdig film, helt utan logiska luckor och med mycket få irritationsmoment. Enligt uppgift bygger den litterära förlagan till stor del på författarinnans egna upplevelser, och det förvånar mig inte alls. Filmen har även ett visst djup och har blivit berörande, samtidigt som den också är lättsam utan att bli för tung. Det förekommer vissa klichéer och bitvis är filmen också förutsägbar, men samtidigt finns det en del oväntade vändningar som gör att allt inte är så enkelt som det först verkar.

Det är också ett rikt och väl utvecklat manus, som innehåller lite grand av det mesta - en del sport (dessutom en ovanlig sådan, som mig veterligen inte skildrats på film förut), ett trovärdigt ungdomsdrama, lågmäld humor och lite romantik. Blandningen fungerar utmärkt, och till skillnad från de flesta dylika filmer uppskattar jag att de romantiska delarna aldrig tar överhanden och heller inte blir det viktigaste i sammanhanget. Whip It har också en lyckad blandning mellan humor och allvar. Huvudsakligen är det ett drama, men det finns trots allt en del kul one-liners och roliga situationer, varför man får skratta lite då och då. Komedidelen tar heller aldrig överhanden, och här finns inga skruvade rollfigurer bara för sakens skull, utan alla känns äkta.

Det största problemet jag har med filmen är att sporten rullskridskoderby som sådan verkar väldigt komplicerad, och vi får ingen alltför god inblick i hur man egentligen spelar sporten. Den lilla förklaring som ges är minst sagt invecklad, som jag inte blev alltför mycket klokare av. Därför blir det också lite svårt att hänga med i själva sportscenerna, där det är allt annat än lätt att verkligen förstå varför alla gör som de gör och vad som egentligen händer. Att det går så snabbt framåt så att man inte hinner se alltför mycket gör heller inte saken bättre. Det gör att det ibland kan kännas en smula oengagerande vid de längre sportscenerna, och filmen hade vunnit på att minska ner dessa för att istället få mer tid över till andra aspekter. Men när filmen i övrigt blivit så stark, charmig och mysig så är det lätt att förlåta filmteamet för de här nackdelarna, och därför är det utan tvekan de positiva aspekterna som väger över.

Filmen är mycket välgjord, med ett snyggt foto och ett starkt bildspråk. Sportscenerna är snyggt koreograferade, och det märks att stort fokus lagts på att allt ska se och kännas realistiskt. Det finns också en hel del bra och passande musik, som förhöjer helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och det är länge sedan jag såg en film med en så stark ensemble där i stort sett samtliga gör mycket bra ifrån sig. Ellen Page är som vanligt lysande, och lyckas att porträttera Bliss på ett mycket övertygande sätt, där hon framstår som både oskuldsfull och tuff på samma gång. Ellen lyckas också på ett sällsynt bra sätt att göra en personlig rolltolkning och göra rollfiguren till sin egen, och därför jämför man aldrig med hennes andra roller; något som är oerhört skickligt gjort med tanke på att Juno blev så klassisk och bra. Marcia Gay Harden är också utmärkt som Bliss mamma, och dessutom blev jag mycket imponerad över Alia Shawkat (mest känd från komediserien Arrested Development) som bästa vännen Pash. Kristen Wiig spelar också bra, och likaså Drew Barrymore i en ganska liten och oglamourös roll. Det svagaste kortet står Landon Pigg för som kärleksintresset Oliver. Han spelar lite konstlat och lyckas inte helt att väcka liv i sin rollfigur, men gör ändå en fullt godkänd och stabil rolltolkning. Förutom de fantastiska skådespelarna blev jag också imponerad över den otroliga personkemi som finns mellan alla skådespelarna, och man känner riktigt kemin och värmen mellan alla.

Grundstoryn och upplägget i Whip It är gamla beprövade kort, men filmen sticker ändå ut från mängden genom den ovanliga sporten och det faktum att det framförallt kretsar kring tjejer; något som fortfarande är ganska ovanligt vid sportfilmer. Men trots brister är det omöjligt att inte tycka om filmen, då den blivit både berörande, mysig, charmig, tuff och smårolig. Fler krav har i alla fall inte undertecknad, och det är en mycket stark regidebut för Drew Barrymoore. Det är få debutfilmer som kommer upp i den här klassen, och jag ser fram emot att se vad Drew kan åstadkomma i framtiden som regissör - vad hon går för som skådis vet vi ju alla redan. Rent objektivt skulle filmen tekniskt och manusmässigt förmodligen bara förtjäna en stark sjua, men när jag får en så fin känsla av filmen och inte hittar mycket att klaga på, så vinner hjärtat till sist över förnuftet och tilldelar filmen en svag åtta. Whip It är helt enkelt en riktigt bra film, som varmt kan rekommenderas för de allra flesta. Att den aldrig gick upp på biograferna i Sverige är en riktig skam.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller ganska hög klass, men lider av enstaka missar och översättningsfel. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. I likhet med de flesta nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen sedvanlig meny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 18 maj 2010
Senast uppdaterad: 19 maj 2010

Recensionen har lästs 3604 gånger av 2011 personer, sedan den 18 maj 2010