Patricia - Janet Jackson Gavin - Malik Yoba
Diane - Sharon Leal Terry - Tyler Perry
Sheila - Jill Scott Mike - Richard T. Jones
Angela - Tasha Smith Marcus - Michael Jai White
Trina - Denise Boutte Sheriff Troy - Lamman Rucker
Pam - Keesha Sharp Keisha - Kaira Akita

Den afroamerikanska regissören, manusförfattaren och skådespelaren Tyler Perry började sin karriär som ägare av en teatergrupp, och har ansvarat för ett tiotal relativt framgångsrika teaterpjäser i USA. Senare har han även gett sig in i filmbranschen, och är till dags dato den första mörkhyade filmbolagschefen i USA. Ett flertal av de filmer Tyler skrivit och regisserat är filmatiseringar av hans egna teaterpjäser, och en av dessa är Why Did I Get Married?. Den hade amerikansk premiär i oktober 2007, och har först nu släppts i Sverige; här direkt på DVD och enbart som hyrfilm. I centrum för historien står den framgångsrika författaren Patricia, vars senaste bok tagit upp ämnet äktenskap. Hon och hennes man Gavin brukar varje år resa till en stuga i Colorado tillsammans med tre andra gifta par som länge varit vänner. Det blir en spänd resa, då alla par har mer eller mindre allvarliga hemligheter. Patricia och Gavin sörjer fortfarande ett barn de en gång haft. Angela har alkoholproblem, och hennes man Marcus har svårt att förbli trogen. Att han dessutom har barn med en annan kvinna gör heller inte saken lättare. Diane är advokat och jobbar för jämnan. Hon är gift med barnläkaren Terry, som desperat vill ha barn - något Diane dock inte är särskilt förtjust i. Sheila är överviktig, och hennes man Mike tjatar på henne om det för jämnan. Vid flygresan till Colorado påpekar personalen att Sheila är för stor för att rymmas i en flygstol, men Mike vägrar att betala extra för henne. Han tvingar istället henne att resa dit ensam med bil, medan han tar flyget. Istället dyker han upp på parhelgen med älskarinnan Trina, som dessutom råkar vara Sheilas bästa vän...

Jag har inte sett någon av Tyler Perrys tidigare filmer, så jag har ingenting att jämföra med. Jag kan dock inte förneka att tanken bakom Why Did I Get Married? är god, och filmen tar upp ett intressant ämne och vettigt budskap. Inledningsvis kändes filmen också riktigt lovande, och Tyler Perry lyckas på ett skickligt sätt att introducera rollfigurerna och presentera huvudkonflikterna på ett trovärdigt och intressant sätt. Man blir intresserad från första början, och det är en intressant historia där man känner för de flesta av rollfigurerna. Tyvärr dröjer det dock inte särskilt länge innan man inser att filmen inte kommer att fortsätta i samma höga klass som den började. Snart börjar situationerna att kännas konstlade och konstruerade. Trovärdigheten sjunker då allting börjar bli för överdrivet. Överdrivna situationer och karaktärer kan vara ett smart dramaturgiskt hjälpmedel, och rätt använt kan det absolut vara på sin plats att överdriva saker och ting. Men allting har sin plats, och i Why Did I Get Married? känns det tyvärr malplacerat. Här finns det helt enkelt ingen anledning att överdriva, utan detta resulterar bara i att filmen ganska snabbt känns allmänt orealistisk. En del av dialogen känns också konstlad, med alltför överdriven jargong som irriterar hellre än roar. Man kan också fråga sig hur det kan komma sig att det knappt verkar finnas en enda vit människa i den här staden, då samtliga rollfigurer som är något annat än små statister är mörkhyade. Det har förvisso en viss poäng jämställdhetsmässigt och är förståeligt då regissören Tyler Perry själv är afroamerikan, men även det påverkar trovärdigheten till det sämre. I synnerhet rollfiguren Mike har också blivit alldeles för endimensionell, och framstår som genomrutten och en allmän skitstövel. Efter ett tag börjar man tycka att det är ett smärre mirakel att Sheila någonsin kunnat ha känslor för denna vidriga människa, och det förtar en del av helhetsintrycket. Mike borde verkligen ha tonats ner kraftigt, så att han fortfarande åtminstone haft vissa goda sidor. Motsatt problem har Patricia, som framstår som närmast perfekt och inte verkar ha några dåliga sidor. Även det är negativt, då det gör att en film genast känns ganska orealistisk och blir bitvis tråkig.

Ibland hade jag också vissa svårigheter att hålla isär de olika paren, och deras respektive bakgrunder. Trots att filmen officiellt klassas som en komedi, upplevde jag den dock inte som det minsta rolig. Jag skrattade inte en enda gång, utan log bara då och då. Några repliker är visserligen ganska smarta, men de allra flesta känns mer löjliga än humoristiska. Det låter som ett oöverstigligt hinder, men dessbättre fungerar filmen ändå hjälpligt som drama, vilket blir filmens räddning. Trots de många bristerna tyckte jag ändå att Why Did I Get Married? var en trevlig film under dess första halva, och kändes engagerande med intressanta om än lite stereotypa rollfigurer. Den lyckades delvis att fängsla och beröra, fastän den aldrig kändes helt trovärdig. Men efter ungefär halva filmen förändras allt - situationerna blir mer och mer konstlade, och det blir snabbt för flamsigt och oseriöst. Mot slutet har man därför tappat allt intresse, och bryr sig inte längre om hur det kommer att gå för paren. Slutet känns också alldeles för tillrättalagt, vilket gör att den redan låga trovärdigheten sjunker ett snäpp till. Jag ville förvisso inte sluta se filmen, men kände mig heller inte engagerad i handlingen nämnvärt och brydde mig inte längre om hur det skulle sluta. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och de flesta spelar någorlunda trovärdigt och naturligt. Vid de mer högljudda grälen lyckas dock ingen att förbli helt naturtrogen, utan det börjar kännas tillrättalagt och konstruerat. Fotot är fullt godkänt och erbjuder en del imponerande naturvyer. Bildspråket är funktionellt, men sticker inte ut i egentlig mening och lär knappast vinna några priser i första taget. Då Why Did I Get Married? blivit ganska ojämn är det svårt att sätta betyg på den. Till sist bestämde jag mig dock för en svag femma. Trots allt är det en hyfsad underhållning för stunden, men samtidigt lär man inte komma ihåg den nämnvärt efter att den slutat. Eftersom slutet blivit så oengagerande och tråkigt är det svårt att till fullo rekommendera filmen till någon, men trots allt är det en sevärd film som tar upp intressanta ämnen på ett fullt godkänt sätt.

Av någon anledning har Why Did I Get Married? i Sverige enbart släppts som hyr-DVD, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det här knappast den sortens film som särskilt många vill se upprepade gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att även släppa filmen som köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, vilket innebär nästan fullskärm på en Widescreen-TV och ganska smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter. som följs av ett flertal trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till huvudmenyn som är stillastående och stilren, men som tyvärr enbart finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor av filmen lite extramaterial, men tyvärr går vi miste om det i Skandinavien.

Recensionen skriven: 24 juni 2009
Senast uppdaterad: 25 juni 2009

Recensionen har lästs 3239 gånger av 1769 personer, sedan den 24 juni 2009