Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Mary - Rachel Melvin Tommy - Jake Weary
Jenn - Lexi Atkins Sam - Hutch Dano
Zoe - Cortney Palm Buck - Peter Gilroy
Smyth - Rex Linn Lastbilschaufförerna - Bill Burr / Robert R. Shafer
Myrne Gregorson - Phyllis Katz Winston Gregorson - Brent Briscoe

Två ytterst ouppmärksamma lastbilschaufförer råkar köra på ett rådjur, och vid krocken råkar en av de behållare med giftigt avfall som de höll på att transportera till ett forskningsinstitut lossna från flaket och hamnar i dammen. De bävrar som höll till i dammen kommer i kontakt med det giftiga avfallet, och gör att de muteras till zombies (!). Universitetsstudenten Jenns pojkvän Sam har varit otrogen mot henne, och för att försöka få henne att bli sig själv igen tar hennes väninnor Mary och Zoe med henne till en ensligt belägen stuga som Marys kusin äger. De har tänkt sig att roa sig med att bada och slappna av helt utan killar, men till allas stora fasa finns ingen mobiltäckning alls i den lilla byn. Deras helg blir inte så ensam som de tänkt sig, för snart dyker Sam upp tillsammans med Marys och Zoes pojkvänner. Men de är inte ensamma, vilket alla blir alltför varse när de stöter på sin första livsfarliga zombiebäver...!

Med det stora antalet filmer som gjorts börjar det onekligen vara svårt att komma på originella koncept som man inte redan stött på förut, och det är nog allra tydligast inom skräckfilmer. Därför är det förståeligt att många filmer har mer eller mindre omfattande variationer av gamla beprövade koncept. Men jag undrar ändå om inte zombiebävrar tar priset...! Det här är en minst sagt absurd och udda premiss, och att påstå att jag var skeptisk inför filmen vore en underdrift. Men till min stora överraskning är Zombeavers faktiskt en ganska bra och underhållande film. Det är tillspetsat, absurt och originellt; men det funkar faktiskt. Resultatet är en både underhållande, engagerande och charmig film.

Manusförfattarna tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen, och till skillnad från de flesta andra skräckfilmer tar det nästan en halvtimme innan det börjar hända något konkret. Men när det väl börjar hända något, så gör den det med besked. Det är spännande, obehagligt och riktigt läskigt. Tempot är högt, och det är en fartfylld och intensiv film utan någon lugn stund. Samtidigt är det småroligt och charmigt, och det är uppenbart att filmen inte tar sig själv på minsta lilla allvar. Vilket förstås också är ett måste, om en film om zombiebävrar verkligen ska fungera... Men fungerar gör det faktiskt, och jag satt fängslad framför TV:n under hela filmen. Genom den absurt korta speltiden på 1 timme 15 minuter hinner det aldrig bli segt eller utdraget, och jag uppskattar att man för en gångs skull satsat på att göra en kort film som aldrig blir för lång för sitt eget bästa; något alltför många filmer nuförtiden lider av.

Rollfigurerna är intressanta, och skickligt nog har filmteamet lyckats med konststycket att både göra rollfigurerna (i synnerhet de tre tjejerna) intressanta samtidigt som man driver med vanliga stereotyper från skräckfilmer. Det fungerar faktiskt riktigt bra, och fastän det blir drifter med stereotyper tycker man faktiskt om rollfigurerna ändå. Dock är de manliga rollfigurerna inte lika genomarbetade som de tre kvinnliga - dels är de inte lika sympatiska och dels är de mer typiska stereotyper utan någon egentlig drift med stereotyperna.

Att kategorisera Zombeavers som en skräckkomedi tycker jag dock är att göra filmen en björntjänst, för alltför rolig är den ärligt talat inte. Allting är gjort med glimten i ögat, men det är inte samma sak som att det faktiskt är humoristiskt. Visst förekommer några scener och repliker som fick mig att skratta en aning, men de tillfällena kan räknas med ena handens fingrar och i övrigt är det inte alltför roligt. Jag tycker inte det gör så mycket, då det trots allt ändå är både otäckt, charmigt och udda; men om man förväntar sig en riktigt rolig komedi lär man bli besviken. Men upplösningen fungerar inte alls lika bra som resten av filmen, och det känns som att filmteamet haft bråttom att vilja snabbt knyta ihop säcken till varje pris; nästan som att producenterna vore rädda för att göra en "normallång" långfilm... Och slutet är ett av de sämsta jag någonsin sett, som är klichéartad på ett dåligt sätt hellre än ett sätt att driva med klyschorna.

Filmen är välgjord och snygg på ett enkelt och amatörmässigt sätt. Fotot är snyggt och effektivt, medan specialeffekterna är avsiktligt taffliga - zombiebävrarna ser inte äkta ut för fem öre, utan är uppenbarligen dockor; och ser mest ut som en korsning mellan mjukdjur och rabiessmittade versioner av Fragglarna (!). Men i och med den "avsiktligt dåliga" stilen fungerar det faktiskt ändå ganska väl. Skådespelarinsatserna varierar en del men är överlag ganska bra. Lexi Atkins, Cortney Palm och Rachel Melvin är faktiskt riktigt bra i de tre kvinnliga huvudrollerna, och alla lyckas med konststycket att göra trovärdiga och naturliga rollprestationer trots den absurda storyn. De tre manliga huvudrollsinnehavarna Peter Gilroy, Jake Weary och Hutch Dano är tyvärr sämre och blekare, men spelar i alla fall helt okej. Rex Linn är lite väl klichéartad som Smyth, men spelar ändå ganska bra.

Zombeavers måste gå till världshistorien som en av de sjukaste och mest absurda filmpremisserna någonsin. Men trots att det handlar om zombiebävrar lyckas filmteamet med konststycket att både få filmen att kännas någorlunda trovärdig samtidigt som den är gjord med glimten i ögat. Det är småroligt, charmigt och faktiskt riktigt otäckt mellan varven. Därför har man trevligt hela tiden medan man ser den, men de sista tio minuterna är betydligt svagare än resten och slutet är snudd på uruselt. Det drar ner helhetsintrycket på vad som i övrigt är en bra film, och därför nöjer jag mig med en stark sexa i betyg. Den är fortfarande sevärd om man uppskattar udda filmer, men betyget hade blivit högre med ett mer genomarbetat slut.

På IMDb och Wikipedia anges filmens speltid som 1 timme 25 minuter, medan DVD-omslaget uppger 1 timme 21 minuter (vilket med 4-procentig PAL-uppsnabbning stämmer någorlunda överens med IMDbs speltid). Men märkligt nog är filmen på DVD i verkligheten bara 1 timme 14 minuter lång. Jag har i dagsläget inte lyckats lista ut huruvida uppgifterna på både IMDb och omslag är felaktiga, eller om det finns en längre version av filmen och att den är nedklippt i Skandinavien. Jag hoppas att så inte är fallet, då filmen är tillräckligt kort utan att kortas ned ytterligare.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen-bild i formatet 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men är ändå lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel (som inte går att hoppa förbi), följt av språkvalsmeny och varningstexter (som för en gångs skull faktiskt går att hoppa förbi). En märklig detalj är att språkvalsmenyn bara listar svenska, norska, danska och finska som alternativ, trots att engelsk textning också finns att tillgå. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel, stilren och stillastående. Märkligt nog är menyn neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att exempelvis en uppslagen bok innebär scenvalsmeny är knappast lika självklart. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt även om det här inte är den sortens film där man behöver en massa bonus.

Recensionen skriven: 29 januari 2015
Senast uppdaterad: 30 januari 2015

Recensionen har lästs 2954 gånger av 1632 personer, sedan den 29 januari 2015