Randy - Dan Fogler Feng - Christopher Walken
Rodriguez - George Lopez Maggie - Maggie Quigley
Wong - James Hong Freddy - Terry Crews
Mahogany - Aisha Tyler Karl Wolfschtagg - Thomas Lennon
Gary - Diedrich Bader Draken - Na Shi La
Siu-Foo - Jason Scott Lee Jeff - Masi Oka

Genom åren har det kommit mängder av filmer med sportmotiv, ofta i form av komedier, med en uppsjö av olika sporter i centrum. Men en sport som inte direkt är överrepresenterad i filmväg är pingis (bordtennis). Det har Thomas Lennon och Robert Ben Garant, teamet som bl.a. legat bakom Natt på muséet, Herbie: Fulltankad och TV-serien Reno 911, i deras senaste film Balls of Fury. Filmen är huvudsakligen en parodi på olika kung fu-filmer, och i synnerhet Enter the Dragon från 1973. Här handlar det om den f.d. framgångsrika pingisspelaren Randy Daytona, som vid OS 1988 totalt misslyckades i bordtennismatchen och blev förödmjukad inför hela världen. Till råga på allt hade hans pappa satsat mycket pengar på att han skulle vinna, vilket fick till följd att lånehajen mördade honom. Efter det slutade Randy att delta i tävlingar, och har sedan dess försörjt sig på underhållning med pingisbollar på olika klubbar. Men en dag blir han kontaktad av FBI-agenten Rodriguez, som behöver ha hans hjälp med att sätta dit den ökända mr Feng, precis den lånehaj och maffiaboss som dödade hans pappa. Feng är besatt av pingis, och bjuder regelbundet in duktiga spelare till hemliga okända pingisturneringar. Rodriguez vill att Randy ska komma med på en sådan för att därmed kunna sätta dit honom, men problemet är att Randy inte alls är så bra på pingis som han en gång var. Därför ordnar Rodriguez hjälp från den kinesiska pingis-gurun Wong, så att Randy kan bli bättre på sporten...

Att göra parodier på pingis och kung fu-filmer är ett originellt begrepp, och det hade kunnat bli riktigt lyckat. Men tyvärr har den inte blivit det... Storyn är ganska intressant, med intressanta rollfigurer där man bryr sig om vad som ska hända. Periodvis är det också lite roligt, och visst skrattade jag vid några tillfällen. Men av en komedi borde man kunna förvänta sig mer än några småskratt - de klockrena skämten lyser helt med sin frånvaro, och för varje lyckat skämt så finns det ett dussin andra som inte alls är roliga. Periodvis känns skämten som typiskt "brittiska", men trots det är båda manusförfattarna amerikaner. Dock är det positivt att "kiss och bajs"-humor och sexskämt lyser nästan helt med sin frånvaro, och likaså att filmen inte tar sig själv på något större allvar. Dessutom är alla rollfigurerna väldigt endimensionella, och stereotyperna är många. Därför blir filmen heller inte alls så engagerande som man hade kunnat förvänta sig. Att den dessutom är mycket förutsägbar gör heller inte saken bättre. Skådespelarinsatserna är blandade, men överlag skapliga. Maggie Q och Christopher Walken gör bra insatser som Maggie respektive Feng. Aisha Tyler är alltid duktig, även om hennes roll här är ganska intetsägande. George Lopez spelar över lite som agenten Rodriguez, men gör en godkänd insats. Det största problemet är Dan Fogler i huvudrollen som Randy. Han gör en ganska blek och stel rolltolkning. och ibland spelar han över å det grövsta. Hans komiska tajming lämnar också en del övrigt att önska. Balls of Fury har sannerligen många brister, varav den största är att humorn helt enkelt inte är tillräckligt rolig. Det hade kunnat fungera för en dramakomedi, men vid en ren komedi som saknar både karaktärsutveckling och mångbottnade rollfigurer bör man kunna förvänta sig att skratta betydligt fler gånger än så här. Värdelös är den dock inte, och jag betvivlar heller inte att det säkert finns personer som uppskattar den här sortens filmer. Med viss tvekan är filmen fortfarande sevärd, men det är för stor risk för att jag ska kunna rekommendera att ens hyra filmen. Det smartaste är därför förmodligen att vänta tills den kommer på TV, och se den då. Mer än en svag fyra kan jag därför inte filmen med gott samvete, och jag hade förväntat mig mycket mer än så här av personerna bakom så pass lyckade filmer som Natt på muséet och Herbie: Fulltankad.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utmärker sig inte nämnvärt. Filmen är textad på svenska och engelska, men märkligt nog inga andra språk. Tyvärr finns ingen textning för hörselskadade, men jag uppskattar dock den engelska texten. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel följt av varningstexter på svenska. Därefter visas trailers för flera andra filmer. Det verkar tyvärr förekomma någon form av kompatibilitetsproblem gällande dessa trailers, då det på en av de DVD-spelare jag testat på inte gick att hoppa förbi dessa trailers eller ens spola på bild - där var jag tvungen att genomlida alla fem minuter med trailers, vilket är oerhört irriterande. Det fungerade dock normalt på en annan DVD-spelare, så därför vet jag inte hur många som drabbas av detta problem. Därefter visas huvudmenyn, som är på engelska och stillastående med bakgrundsmusik. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, utan istället visas filmen per automatik med svensk text om man inte väljer motsatsen under inställningsmenyn.

Trots att det inte står ett ord på omslaget om det, så finns det faktiskt en del extramaterial. Det finns sju olika bortklippta scener, som är småroliga men inte tillför någonting till filmen. Därefter finns ett alternativt slut till filmen, som heller inte ger så mycket och jag förstår varför producenterna valde att byta ut det till det befintliga slutet. Vidare hittar vi en kvartslång bakom kulisserna-dokumentär. Den är någorlunda intressant och en del matnyttigt framkommer, men för stor vikt läggs vid att beskriva handlingen. Dessutom får vi heller inte se mycket av hur filmen producerats rent tekniskt, vilket jag hade önskat. Slutligen finns en fem minuter lång minidokumentär om filmens bollansvarige och en rundtur runt inspelningsplatsen. Tyvärr är det uppenbart att allting är fejkat, och att kvinnan ifråga bara syns till för att visa upp rumpan. Därför ger inslaget inte speciellt mycket. Allt extramaterial har engelsk text, men tyvärr finns inte svensk text.

Recensionen skriven: 28 augusti 2008
Senast uppdaterad: 29 augusti 2008

Recensionen har lästs 3901 gånger av 2061 personer, sedan den 28 augusti 2008