Manusförfattare: Elyse Friedman
Morrie - Matthew Perry Betty - Lauren Graham
Ida - Ginnifer Goodwin Jay - Ben Foster
Gillian - Zoë Kravitz Laura - Hilary Swank
Paul - Gary Wilmes Gary - Daniel Eric Gold
Ellen - Stacie Theon

Dysfunktionella familjer är knappast ett särskilt originellt tema för filmer, men samtidigt ett som går att variera i det oändliga och som man sällan tröttnar på. Det är helt enkelt ett tacksamt ämne för i synnerhet komedier, då det finns gott om komisk potential. Birds of America är inget undantag, och är en trevlig film med en genomtänkt grundstory. Det är en trevlig blandning rollfigurer, som är överdrivna men samtidigt känns relativt levande och mångbottnade. Det är en lågmäld och stillsam historia, som inte gör alltför stora anspråk men samtidigt fungerar väl.

Själv hade jag väntat mig lite mer humor, för det här är snarare en dramakomedi som bara är smårolig men som inte direkt lockar till några stora skratt. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men när det handlar om överdrivna karaktärer och situationer så anser jag att det känns smartast att fokusera på de komiska aspekterna. Dessutom är filmen bitvis ganska seg och har ett överlag långsamt tempo, även om det aldrig blir tråkigt. I synnerhet den första halvtimmen är riktigt seg, och det händer inte tillräckligt för att hålla intresset på topp hela tiden.

Det är en välgjord film, med effektivt bildspråk och bra foto. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Matthew Perry gör för en gångs skull en lågmäld och relativt normal rollfigur, utan att försöka göra en ny variant av sin rollfigur från Vänner. Faktum är att det här är den första gången jag sett Matthew Perry som skådis utan att jämföra med Chandler, och det är glädjande. Även Lauren Graham (känd som Lorelai i Gilmore Girls) och Ginnifer Goodwin är strålande, och alla spelar övertygande och trovärdigt. Hilary Swank är förstås också alltid bra, men här får hon inte alltför mycket att arbeta med, utan har en ganska liten och intetsägande roll. Det är lite oväntat, då hon trots allt oftast spelar huvudroller i filmer.

Jag kan inte påstå att jag blev överförtjust av Birds of America, framförallt på grund av det låga tempot som gjorde att jag bitvis hade lite svårt att hålla mig vaken. Men samtidigt är det mycket jag tycker om. Grundstoryn är intressant, och rollfigurerna känns levande och lite lagom överdrivna. Filmen tar upp intressanta ämnen på ett lättsamt och underhållande sätt, och ibland blir det riktigt roligt. Det är också en engagerande och ibland ganska gripande film. Jag kan dock inte låta bli att känna att filmen delvis fastnar mellan två stolar. Rollfigurerna är lite för överdrivna för att filmen ska kännas helt realistisk, men är samtidigt inte lika rolig och unik för att fungera tillfredsställande som komedi. Det räcker till en svag sjua och Birds of America förblir sevärd för de allra flesta, men samtidigt saknar den det där lilla extra för att få den riktigt minnesvärd.

Recensionen skriven: 26 december 2010
Senast uppdaterad: 27 december 2010

Recensionen har lästs 3781 gånger av 2263 personer, sedan den 26 december 2010