Regi: Timo Vuorensola
Manusförfattare: Timo Vuorensola & Michael Kalesniko, baserat på en grundstory av Johanna Sinisalo
Renate Richter - Julia Dietze James Washington - Christopher Kirby
Klaus Adler - Götz Otto Wolfgang Kortzfleisch - Udo Kier
USAs president - Stephanie Paul Vivian Wagner - Peta Sergeant
Dr. Richter - Tilo Prückner McLennan - Kym Jackson

Den unga finska regissören, skådespelaren och sångaren Timo Vuorensola (född 1989) sjunger i det finska metalbandet Älymystö, och har för Internet-generationen blivit känd för en serie parodikortfilmer vid namn Star Wreck (som inte helt ologiskt parodierar Star Trek). Han blev känd på allvar genom den finskspråkiga succélångfilmen Star Wreck: In the Pirkinning från 2005, som släpptes gratis på Internet men som därefter dessutom har släppts i en uppiffad version på DVD i ett flertal länder (däribland Sverige, fast den utgåvan är sedan länge utgången). Nu senast regisserade och skrev Timo den omtalade finsk-tysk-australiensiska science-fictionkomedin Iron Sky, som bygger på ett originalkoncept av den finska fantasyförfattaren Johanna Sinisalo. Filmen är den första större filmen som delvis finansierats via så kallad Crowd funding, insamling av frivilliga donationer från privatpersoner via Internet, och den totala budgeten ligger på dryga 7 miljoner euro. Det gör Iron Sky till den hittills dyraste huvudsakligen finska filmen, men en droppe i havet jämfört med påkostade Hollywood-produktioner. Nu har den släppts på DVD och Blu-Ray i Skandinavien.

När andra världskriget tog slut lyckades de flesta tyska nazister att undkomma genom att i sista minuten fly till månen. På baksidan av månen har nazisterna bildat en koloni, och ett par generationer senare lever de kvar där än idag. Alla barn går i skola där de får lära sig nazismens grundprinciper, och målet har alltid varit att skapa en gigantisk rymdfarkost som tids nog ska kunna föra alla nazister tillbaka till jorden och återerövra den. Men avskärmade från jorden i 70 års tid har nazisterna inte direkt tillgång till modern teknik, och därför har de inte lyckats att få rymdfarkosten att fungera. År 2018 har USA:s president (en lätt förtäckt parodi på Sarah Palin) hittat på att bli mer populär genom att för första gången skicka mörkhyade astronauter för att utforska månen. Men tyvärr råkar astronauten James Washington landa lite för nära nazisternas hemliga bas, och därför tvingas månführern Kortzfleisch att ta honom tillfånga. När de inser att han innehar en avancerad portabel superdator (en helt vanlig modern mobiltelefon) som kanske kan få rymdfarkosten att flyga, så bestämmer de sig för att tillsammans med James resa tillbaka till jorden för att få tag i mer sådan utrustning för att förbereda återerövringen av jorden. Den skoningslösa naziofficeren Klaus Adler, som hoppas bli den nästa führern, följer med på resan tillsammans med hans idealistiska och naiva fästmö Renate.

Jag trodde inte det var möjligt att åstadkomma originella science-fictionfilmer i dagens läge, då de allra flesta filmer inom genren ser ganska lika varandra ut. Men Iron Sky är faktiskt något så sällsynt som en mycket originell och udda science-fictionfilm. Filmmakarna måste minsann ha en fantastisk fantasi, för det här liknar ingenting man någonsin sett tidigare. Och till råga på allt är det dessutom en riktigt bra film. Storyn är intressant och annorlunda, och filmen lyckas på ett skickligt sätt att både vara tillspetsad och samtidigt också trovärdig och rentav hyfsat tänkvärd. Det är en fängslande och fascinerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Otroligt nog lyckas filmen också att hålla ihop logiskt, utan större trovärdighetsproblem eller logiska luckor; något jag trodde var en omöjlighet med en sådan här handling.

Tiden gårt fort, och man har trevligt hela tiden medan man ser filmen. Åtminstone några rollfigurer känns hyfsat mångbottnade och realistiska, där det är bäst ställt med James Washington och Renate. Filmen har ett föredömligt intensivt tempo, där det aldrig blir segt samtidigt som det heller aldrig förekommer typiska "skjut på allt som rör sig"-scener av samma slag som nästan alla krigsfilmer lider av. Det är mycket glädjande, då det är få saker som är så oengagerande som sådana stridsscener. Här händer det något hela tiden, även vid mer långsamma dialogdrivna scener, och bitvis är det hyfsat spännande.

Men framförallt är Iron Sky en riktigt rolig och humoristisk film, där man får skratta ganska ofta av den bisarra och ganska torra humorn som förekommer. Det är för ovanlighetens skull en ganska sofistikerad humor, helt fri från slapstick-komik och typisk "kiss och bajs"-humor som de flesta moderna komedier satsar på. Det uppskattar jag, men samtidigt kräver den här sortens humor mer av tittarna och det är förmodligen långt ifrån alla som förstår sig på allting som det drivs med. Även jag har säkerligen missat en del poänger, men jag tror mig ha förstått merparten av de komiska referenserna i alla fall. Det är bitvis en ganska elak satir med parodiska beståndsdelar, men det finns också mer traditionell humor och en fullt funktionell story. Det märks att manusförfattarna inte tagit sig själva på alltför stort allvar, och storyn är ganska tillspetsad och extrem. Men samtidigt blir det aldrig så skruvat så att det övergår till oseriös "flamshumor", utan det mesta går trots allt att ta på allvar med lite god vilja. I stort sett allting håller ihop logiskt, och därför förblir filmen engagerande även när humorn är som mest tillspetsad. Jag uppskattar denna fina balansgång mellan science-fiction, drama och komedi där ingen av genrerna tar överhanden alltför mycket. Den politiska satiren är också oerhört träffsäker och tänkvärd, och filmen har ett påtagligt djup. Mitt i alla absurda situationer finns alltid också en kärna av allvar, och det uppskattar jag.

Däremot tycker jag att filmen missar en gyllene chans genom att börja handlingen år 2018, och inte visa någonting om vad som egentligen hände 1945 och hur nazisterna kom till månen. Det hade jag väntat mig, och jag tycker det är lite tråkigt att inte ta tillfället i akt och visa åtminstone en kortfattad inledande prolog om vad som enligt den här filmens premiss hände när andra världskriget tog slut. Trots allt borde det inte ha varit alltför lätt för nazister att kunna ta sig till månen 1945... Även i övrigt är Iron Sky lite väl kort, och med en så pass omfattande handling är en och en halv timme lite i minsta laget. Det gör att flera händelser blir onödigt kortfattade, och slutstriden är över knappt innan den hunnit börja. Det är självklart ett lovvärt initiativ att göra en rimligt lång film, som inte innehåller timslånga stridsscener på samma sätt som nästan blivit vardagsmat i dagens läge, men jag tycker att filmteamet gått lite för långt åt andra hållet. Med en kvart längre speltid hade filmen sannolikt känts mer fullständig och man hade fått lite mer tid att utveckla rollfigurerna.

Humorn håller också lite varierande klass, och några av de satiriska drifterna tycker jag inte går hem fullt ut. Ibland blir det inte fullt så roligt som manusförfattarna antagligen tänkt sig, men jag kan å andra sidan inte utesluta att det är jag som inte är tillräckligt insatt i vissa ämnen för att förstå denna mer satiriskt inriktade humor. Men den politiska satiren kring USA:s president är lysande och riktigt tänkvärd, och även en del av drifterna kring nazismen fungerar ypperligt. Jag hade gärna sett att liknande suverän satir kunnat förekomma även kring andra områden, men även när filmen inte är rolig förblir den intressant och engagerande.

Det är också trevligt med en film som för en gångs skull är trovärdig när det gäller språket, och där inte alla talar engelska; något som blivit alltför vanligt förekommande på senare år. Här talar alla tyska nazister tyska mellan varandra, och i samtal med eller mellan amerikaner talas engelska. Det är utmärkt och det förhöjer helhetsintrycket en hel del att få slippa den märkliga känslan att höra tyskar tala engelska såsom i allför många krigsfilmer. Det är för övrigt intressant att notera att Iron Sky, trots att det huvudsakligen är en finsk film, inte innehåller ett enda ord finska i dialogen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och en fantastisk scenografi; i synnerhet vad gäller scenerna på månen. Specialeffekterna är relativt bra, och filmen ser hyfsat påkostad ut där det mesta övertygar. Det är visserligen långt ifrån någon Hollywood-världsklass på effekterna, men det behövs heller inte med denna satiriska och humoristiska stil där allting inte behöver se 100% äkta ut. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och jag uppskattar att filmteamet satsat på förhållandevis okända skådespelare, som man inte redan sett i tusentals andra filmer. Julia Dietze är mycket bra som Renate, och Götz Otto övertygar i en minst sagt otacksam roll som Klaus Adler. Udo Kier är också mycket bra som Månführern Kortzfleisch. Stephanie Paul som USAs president balanserar på gränsen till överspel med sin mycket lätt förtäckta parodi på Sarah Palin, men fungerar överlag ändå bra. Peta Sergeant är bra som Vivian, och även när hon spelar över tror man på rollfiguren. Det största problemet med ensemblen är troligtvis Christopher Kirby i en av huvudrollerna som James Washington. Han är tyvärr lite ojämn, och även fast han bitvis är bra, så har han ibland en tendens att spela över ganska påtagligt (något som dock troligtvis är fullt avsiktligt).

Iron Sky är en mycket originell och underhållande film, som på ett sällsynt lyckat sätt har kombinerat science-fiction, komedi, drama och thriller till en övertygande helhet. Det är charmigt, roligt, spännande och mycket engagerande. I stil och känsla har filmen en del likheter med Quentin Tarantinos Inglourious Basterds, förutom att det här också tillkommit ett science-fictiontema. Det är bara lite tråkigt att filmens korta speltid omöjliggör någon större karaktärsutveckling eller alltför mångbottnade rollfigurer, och alltför mycket ska försöka hinnas med under lite för kort tid. I och med filmens med internationella mått mätt relativt begränsade budget och det faktum att filmen till stor del finansierats av privatpersoner har det kanske inte varit möjligt att åstadkomma en längre speltid, men tråkigt är det i vilket fall som helst. Men det är i alla fall en riktigt bra film, som är väl värd att se för de allra flesta. Betygsmässigt stannar det på en mycket stark sjua, och jag måste medge att jag länge funderade på att ge filmen en åtta. Om bara filmen kunnat förlängas lite hade det inte varit någon tvekan om att det betyget varit det rätta.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen har märkligt nog enbart svensk text och ingen annan textning. Det finns heller ingen textning för hörselskadade, och ingen engelsk text ens vid tyskspråkig dialog; vilket i praktiken lär utesluta möjligheten att se filmen otextad. Textningen är lagom stor, men har tyvärr ovanligt smala kantlinjer vilket gör det svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder; något som det dock dessbättre inte finns så många av. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska.

Som extramaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören/manusförfattaren Timo Vuorensola och specialeffektproducenten Samuli Torssonen. Kommentatorspåret fokuserar till stor del på hur specialeffekterna gjordes, och det är ganska intressant att lyssna på, men en del av det blir till sist lite menlöst när vi faktiskt inte får se någonting om hur de specialeffekterna gjordes. De båda killarna har också ibland ett lite underligt sinne för humor, och det kan ibland bli lite störande när de bl.a. skryter vitt och brett över filmen (trots att vi inser att de är ironiska). Därefter hittar vi ett "bakom kulisserna"-inslag på 16 minuter i ordets bokstavliga bemärkelse. Det handlar alltså om att få se hur en rad olika scener spelats in, genom att vi får se inspelningen via en separat kamera på inspelningsplatsen och utan pålagda specialeffekter. I början är det lite intressant att se hur det faktiskt såg ut när man spelade in några av de scener som har avancerade effekter, men då inslaget inte har någon form av kommentarer eller intervjuer så blir det efter en stund ganska tråkigt. Trots allt får vi ju inte veta någonting om hur specialeffekterna gjordes, utan bara hur det såg ut innan effekterna lades på. Till sist hittar vi en mer traditionell bakom kulisserna-dokumentär, som främst består av att filmens regissörer, manusförfattare, producenter och skådespelare blir intervjuade och talar ut om hur filmen producerats och lite grand om konceptet. Jag hade velat veta mer om hur man kommit på själva konceptet, men det är ändå en ganska intressant dokumentär som tar upp en del matnyttigt. Där tar det roliga slut, men det extramaterial som finns är ändå helt okej. Tyvärr har bonusmaterialet ingen textning alls, vilket kan ställa till med vissa problem då de flesta som pratar talar engelska med ganska kraftig finsk brytning.

Recensionen skriven: 13 september 2012
Senast uppdaterad: 14 september 2012

Recensionen har lästs 3839 gånger av 2231 personer, sedan den 13 september 2012