Underhuggare 1 - Cecilia Frode Underhuggare 2 - Per Svensson
Underhuggare 3 - Josephine Bornebush Kapten Kaos - Johan Glans
Clownglassröst - Mats Lindberg Gary - Karl Sallnäs

Bill Skarsgård, Carla Abrahamsen & Johan Rheborg
© Fladenfilm
Bildkälla: Nordisk Film

Reklamfilmsproducenterna Carl Åstrand och Mats Lindberg blev kända på allvar 1997, med barnserien Kenny Starfighter som visades på SVT:s Bolibompa, om den allt annat än kompetenta galaxhjälten Kenny Starfighter och hans upptåg på en främmande planet. Med sina drifter med bl.a. Stjärnornas krig blev den snabbt kultförklarad, och har sedan dess visats flera gånger i repris. Efter att filmteamet på senare år mestadels återgått till reklamfilmer, är de nu tillbaka med en långfilm baserad på den klassiska serien. Den här gången med avsevärt större budget, och med sina 34 miljoner kronor är det en av Sveriges mer påkostade filmsatsningar genom åren. Det här handlar om en så kallad prequel, och filmen utspelar sig alltså innan TV-serien tog sin början. Här går Kenny Starfighter på galaxhjälteakademin på planeten Mylta, och då han inte tillhör världens mest intelligenta person har han gått om många år och lyckas inte att ta examen. Hans föräldrar har nu börjat tröttna, och vill helst se honom i familjefirman som hårfrisör. Glasstillverkaren Rutger Oversmart har långt framskridna planer på världsherravälde, men för det behöver han en magisk kristall som råkat hamna på jorden. I ett samhälle på jorden bor den 15-åriga killen Pontus, som haltar och är mobbad av allt och alla (inklusive skolans rektor!), och dessutom är hemligt förälskad i klasskompisen Miranda som han aldrig vågar säga något till. När han en dag springer ifrån plågoandarna hittar han åt den magiska kristallen i en grotta, och när han vidrör den förvandlas han - han får muskler, hans ben är plötsligt som nytt igen och hans synfel försvinner helt (kan man ana att någon sett Spider-Man en gång för mycket...?). I ett sista tappert försök att ta examen, försöker Kenny att få poäng genom att ta fast fortkörare, men råkar flyga igenom ett svart hål och hamnar på jorden. Under tiden får Rutger Oversmart dock reda på vad som hänt med kristallens krafter, och han tänker inte ge sig i första taget. Kenny kommer i kontakt med Pontus, och tillsammans med Miranda måste de nu stoppa Rutgers onda planer.

Jag har inte sett den klassiska TV-serien, och därför har jag ingenting att jämföra med. Då jag inte direkt tillhör den främsta målgruppen, så hade jag minst sagt ljumma förväntningar. Men Kenny Begins visade sig faktiskt vara en ganska underhållande och trevlig film. Förmodligen fungerar den ännu bättre om man har sett TV-serien, för inledningsvis hade jag vissa svårigheter att hänga med och inte visste vem som var vem. Kenny Starfighter är också en ganska påfrestande klant; särskilt i början. Han framstår som lite väl löjlig och töntig, och det som säkert ska föreställa vara humor blev mer irriterande. Det blev dock bättre efter en stund, då han får åtminstone några fler nyanser och blir en godkänd karaktär. Därför kanske det fungerar bättre om man sett serien, och därmed redan har lärt känna honom. Hursomhelst, så hade det inte skadat att tona ner hans överdrivna och flamsiga stil lite grand. För mig var Pontus och Miranda mer intressanta karaktärer, som framstår som mer mänskliga och har blivit lite mer mångbottnade än Kenny. Men trots en ganska tunn och periodvis löjeväckande story, så hålls intresset vid liv och filmen fungerar ganska väl. Det förblir intressant och engagerande, och för de yngre barnen upplevs det säkert bitvis som lite spännande. För oss vuxna kan man inte räkna med mycket till spänning, för de hot och fiender som finns är mer komiska än skrämmande. Det är en smårolig och charmig film, och det finns en del komiska situationer och repliker som lockar till skratt. Det finns även den del parodier på andra filmer, som fungerar ganska väl. Särskilt under filmens första halva skrattade jag då och då, men några stora skratt väntar inte och är man ute efter en klassisk komedi så blir man besviken. Den andra halvan blir skämten färre, och när samma skämt upprepas för andra eller tredje gången så börjar man också ana bristande fantasi från manusförfattarnas sida. Men fastän jag hade väntat mig mer humor, så går det inte att förneka att Kenny Begins trots allt har en del charm, och därför fungerar det också ganska väl som underhållning för stunden. En del av dialogen är dock allt annat än genomarbetad och trovärdig, och det finns en hel del klichéer. Det förekommer också en del övertydliga produktplaceringar, som jag ärligt talat inte tycker hör hemma i filmer riktade till barn.

Skådespelarinsatserna är ganska bra, och Johan Rheborg gör en fin insats som Kenny, även om man kan tycka att han börjar bli i äldsta laget för karaktären. I synnerhet som filmen ska föreställa utspela sig innan TV-serien, så bör det rimligen rimma dåligt att karaktären snarare är avsevärt äldre än då, i och med att det är samma skådis som 1997. Bill Skarsgård är fullt godkänd som Pontus, men gör ett lite stelt och opersonligt intryck, och kommer inte alls upp i samma nivå som de andra medlemmarna i släkten Skarsgård. Jag hoppas att han blir bättre med åren. Carla Abrahamsen är bättre som Miranda, och spelar övertygande och trovärdigt. Jan Mybrand spelar över å det grövsta i rollen som galningen Rutger Oversmart, men gör det hela tiden med glimten i ögat och förblir därför charmig och lite kul; men någon alltför skrämmande skurk blir han aldrig. Visuellt är det en godkänd film, med hyfsat foto och funktionellt bildspråk. Estetiken lämnar en del övrigt att önska, med billig rekvisita som aldrig kommer i närheten av trovärdig, såsom exempelvis skjutvapen som mer liknar hårtorkar. Specialeffekterna är dock förvånansvärt bra, och även om man vid enstaka tillfällen kan skönja att det rör sig om filmning mot så kallad green screen så fungerar det riktigt väl och ser ganska trovärdigt ut. Problemet är snarare det att specialeffekterna skär sig mot den enkla rekvisitan, och inte riktigt håller sig på en jämn nivå. Trots att det vore lätt att kritisera Kenny Begins, så hade jag dock trevligt hela tiden och blev underhållen med viss humor, intressanta karaktärer och en fungerande om än lite löjlig story. Det hade sannerligen inte skadat om man lagt mer tid på manus och dialog, och framförallt fått med mer humor, men trots allt fungerar filmen hyfsat som lättsam underhållning utan större djup. Det är en fullt sevärd film, även om den inte lämnar några bestående intryck hos mig. Mitt betyg stannar på en svag sexa, men jag skulle tro att den fungerar bättre för barn. Man kan dock fråga sig exakt vilken målgrupp som filmmakarna riktar sig mot, i och med att den troligen fungerar bättre för de som sett serien samtidigt som det egentligen är en typisk barnfilm - seriens främsta beundrare är trots allt knappast barn längre, om de var det 1997. Min femåriga systerson gjorde mig sällskap vid titten, men somnade efter en halvtimme. När han dagen därpå lyckades ta sig igenom hela filmen tyckte han att den var "bra". Jag upplever inte det som något toppenbetyg, men kanske är han trots allt i yngsta laget för den här filmen.

DVD-utgåvan har bra bild- och ljudkvalitet, och erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på norska, danska och finska och har dessutom svensk text för hörselskadade. Dock finns ingen vanlig svensk text, vilket annars hade behövts då filmen lider av samma problem som de flesta svenska filmer med otydlig dialog och bristfällig mixning, som gör det svårt att höra vad som sägs ibland. Textningen är avsedd för Widescreen-TV, och blir därför avlång och ihoptryckt på en 4:3-TV, men är trots allt någorlunda lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer vi för ovanlighetens skull till huvudmenyn, för till skillnad från de flesta DVD-utgåvor från Nordisk Film finns det faktiskt menyer. Huvudmenyn är rörlig och på svenska, vilket är glädjande. Logiken i menyn lämnar dock en del övrigt att önska, för här finns ingen språkinställningsmeny utan enbart ett alternativ på huvudmenyn som heter "Svensk text för hörselskadade". Väljer man det händer till synes ingenting, men startar man därefter filmen så är textningen påslagen. Har man redan valt det, så kan man inte längre få tillbaka att se filmen utan text, utan då måste man starta filmen och stänga av textningen manuellt. De övriga språken går heller inte att komma åt från den svenska menyn, utan enbart från de övriga menyerna efter språkvalsskärmen.

Som extramaterial hittar vi en 26 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som bl.a. innehåller intervjuer med regissörer och skådespelare. Det är ganska intressant, men ibland blir det lite tråkigt och segt, och inslaget går heller inte riktigt tillräckligt in på djupet. Vidare finns tre olika biotrailers för samma film, vilket är precis lika spännande som det låter. Vi hittar även en bortklippt scen, som inte tillför någonting alls. Vidare återfinns ett kortare inslag om specialeffekterna i filmen, som fokuserar på hur en viss scen gjorts. Det är ganska intressant, men tyvärr får vi inte se mycket praktiskt utan nästan allt kretsar kring att demonstrera de digitala effekterna på en datorskärm. Slutligen finns bloggfilmer på totalt nio minuter, där olika inblandade bloggar i form av egna videoinspelningar. Enstaka av dessa är intressanta, men de flesta tillför inte så mycket. Där tar det roliga slut, men med tanke på att det är en svensk film riktad mot en yngre publik så får man nog trots allt vara ganska nöjd med extramaterialet. Tyvärr finns ingen textning överhuvudtaget på extramaterialet.

Recensionen skriven: 21 augusti 2009
Senast uppdaterad: 21 augusti 2009

Recensionen har lästs 7028 gånger av 3964 personer, sedan den 21 augusti 2009