Manusförfattare: Etan Cohen, David Koepp, Jeff Nathanson & Michael Soccio
Svensk distributör: Walt Disney Studios Motion Pictures (Sweden) AB & Sony Pictures Releasing Sweden AB
Agent J - Will Smith Agent K - Tommy Lee Jones
Boris djuret - Jemaine Clement Agent K som yngre - Josh Brolin
Agent O - Emma Thompson Agent X - David Rasche
Griffin - Michael Stuhlbarg Andy Warhol - Bill Hader

Med start i Men in Black 1997 och dess uppföljare 2002 har vi kunnat följa de hemliga agenterna J och K, som jobbar på en hemlig myndighet som bekämpar utomjordingar i det fördolda. Nu är de tillbaka i Men in Black 3, och här rymmer den första utomjordingen som agent K satte dit; Boris "djuret", som tillhör en numera närmast utdöd härskarras som förintat otaliga planeter och folkslag. Numera är Boris den enda kvar från sin hemplanet, och han har tillbringat de senaste 40 åren på ett maxsäkerhetsfängelse på månen. Fram tills dess att han lyckas att rymma, och tar sig tillbaka till jorden. Han utnyttjar en tidsmaskin för att bege sig tillbaka till 1969 och döda agent K innan han hunnit fånga in Boris. Utan agent K har världen förändrats; utomjordingar invaderar och jorden ser ut att gå en säker död till mötes. Och agent J är den enda som fortfarande kommer ihåg K. Nu måste han själv resa tillbaka till 1969, och se till att hitta och döda Boris innan han hinner slå till mot K...

Pinsamt nog har jag faktiskt ännu inte sett de två första Men in Black-filmerna, och därför har jag ingenting att jämföra med. Tyvärr var det inte möjligt för mig att hinna se dem innan denna pressvisning, men innan Men in Black 3 kommer på DVD ska jag självklart göra det. Nu inser jag att jag nog har gått miste om någonting, för grundstoryn är absolut lovande och jag tycker om premissen. Under den här filmens första 20 minuter började jag undra vad jag egentligen gett mig in i, då allting blivit så överdrivet och tillskruvat. I synnerhet skurken Boris är så opersonlig och endimensionell, så att hälften vore nog.

Men när handlingen väl kommer igång på allvar, så blir det en helt okej och ganska underhållande film. Egentligen har jag fått nog av tidsresor i filmer, och det här känns minst sagt inspirerat av Tillbaka till framtiden-trilogin, men det är samtidigt ett lyckat grepp för att kunna utnyttja 1960-talsnostalgi och kulturkrockar. Det blir underhållande, charmigt och hyfsat roligt, och bitvis innehåller filmen en hel del lyckade grepp. Jag uppskattar exempelvis företeelsen att referera till och delvis driva med riktiga människor, och scenerna där Andy Warhol (!) medverkar är klockrena.

Filmen innehåller en hel del fyndiga poänger, och tiden går relativt snabbt där det förblir engagerande i stort sett hela tiden. Men in Black 3 innehåller också ett par oväntade vändningar, även om det i övrigt är förhållandevis förutsägbart. Men humorn är minst sagt ojämn, och medan det bitvis blir roligt så är det hyfsat ofta som jag knappt ens kan se vad manusförfattarna väntat sig ska vara roligt. Ibland blir det både smaklöst och nästan poänglöst, och jag skrattade inte så ofta som jag hade hoppats på. Efter ett tag tröttnar man dessutom på Agent J och hans överdrivna förtjusning i måttligt roliga "one-liners". Det som inledningsvis är uppfriskande och kul blir inte alls lika roligt längre efter femtioelfte gången.

Dessutom lider filmen av vissa logiska luckor, t.o.m. inom filmens egen premiss, och framförallt mot slutet börjar det spåra ur. Då används tidsresorna som ursäkt för att rollfigurer ska kunna "spola tillbaka" tid för att påverka utgången ur slagsmål, och det känns mer löjligt än roligt. Det är helt enkelt att utnyttja syftet med tidsresorna för långt, och jag stör mig på sådana "billiga" lösningar; även om det nu i ärlighetens namn bara rör sig om några få minuter där sådant förekommer.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas på ett fint sätt att förmedla rätt tidskänsla för 1960-talsscenerna. Specialeffekterna är riktigt bra, och ungefär vad man bör kunna förvänta sig av en modern påkostad film. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Will Smith har aldrig tillhört någon av mina favoriter, men han gör ganska bra ifrån sig i huvudrollen som agent J även om man kan tycka att hans gester och "street-smart"-dialog passade bättre när han var yngre än för någon i hans ålder. Tommy Lee Jones är bra, men får inte mycket att arbeta med då han bara medverkar i början och slutet av filmen. Josh Brolin är mycket bra som den yngre dåtida versionen av agent K, och han både ser ut och känns som den nutida agent K in i minsta detalj. Bill Hader är suverän som Andy Warhol, men Jeamine Clement är minst sagt bortkastad som "Boris djuret" och får ingenting att arbeta med i en ytterst otacksam och endimensionell roll.

Jag såg Men in Black 3 i 3D-version, men jag kan inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. Det var bara vid något enstaka tillfälle som jag blev imponerad över någotsånär häftiga 3D-effekter, såsom exempelvis vid höga höjder och ett par kameraåkningar. Annars stannar det vid en hyfsad djupkänsla, och vid en hel del tillfällen inte ens det. Med 3D-glasögonen på blir filmen också lite väl mörk, och ibland kan det bli lite irriterande. Textningen blir också något svårläst i 3D, även fast det fungerar bättre med vit text (som i det här fallet) än gul text som i vissa andra filmer. Jag skulle därför tro att filmen fungerar minst lika bra i 2D-form som i 3D.

Men in Black 3 är en helt okej film, som är underhållande och hyfsat rolig med en viss charm. Men det här upplägget känns inte särskilt originellt, och det blir ofta inte så roligt som jag hade väntat mig. Det borde också ha gått att komma på någon bättre grundpremiss än ytterligare en Tillbaka till framtiden-kopia, som vi redan har sett för många exempel på. Det är fortfarande fullt sevärt och duger gott som underhållning för stunden, men så mycket mer än så blir det inte och betyget stannar på en halvsvag sexa. Jag misstänker att den första filmen sannolikt är bättre, även med dagens mått mätt, även om jag inte kan uttala mig förrän jag faktiskt har sett den.

Recensionen skriven: 22 maj 2012
Senast uppdaterad: 23 maj 2012

Recensionen har lästs 3491 gånger av 1843 personer, sedan den 22 maj 2012