Manusförfattare: Jesper Harrie
Alex Löfström - Felix Herngren Anna Löfström - Mia Skäringer
Fredde Schiller - Johan Rheborg Mickan Schiller - Josephine Bornebush
Bella Sjölander - Frida Hallgren David Grimborg - Henrik Schyffert
Ove Sundberg - Henrik Dorsin Anette Sundberg - Malin Cederbladh
Mauritz Schiller - Sven Wollter

Det har gått en tid sedan händelserna i TV-serien, och när Alex och Anna besöker överklassvännerna Fredde och Mickan för julaftonsfirande lyckas de inte att hålla bomben hemlig tills efter jul som planerat - de ska skiljas, då Anna träffat en annan man. De har nu separerat, och extremäventyraren David har nästintill redan flyttat in i huset med Anna. Några månader senare är Alex fortfarande deppig över skilsmässan, tills han genom jobbet träffar tandhälseförsäljaren Bella och de inleder ett förhållande. Under tiden vill Fredde och Mickans son lära känna sin farfar bättre, men då farfar Mauritz inte direkt har politiska åsikter som överensstämmer med Freddes är det inget som Fredde är särskilt förtjust i. Under tiden har den tråkiga grannen Ove och hans fru Anette problem med att skaffa barn, då Ove har alldeles för få spermier. Men det finns förstås fler sätt att få barn på...

Jag tillhörde aldrig något stort fan av Solsidan, och fastän det var en helt okej serie har jag bara sett några avsnitt, och hade aldrig tid eller ork att följa hela serien. Det kanske är en nackdel, för när gänget nu återses på bioduken är det med all säkerhet riktat till de redan inbitna fansen som satt klistrade framför TV-soffan. Filmen Solsidan är helt okej och fullt sevärd, men når inte direkt upp till några nya höjder. Storyn är knappast vare sig originell eller oförutsägbar, och det mesta kan man förutspå. Men det är för all del en intressant och hyfsat fascinerande historia, och det är kul att få återse de klassiska rollfigurerna från TV-serien. Jämfört med serien finns här ett större allvar, och det finns absolut ett visst djup. Det uppskattar jag, då renodlade komedier sällan fungerar problemfritt i långfilmsformat. Här finns rikligt med igenkännande situationer och detaljer, och mycket (om än inte allt) kan många personer känna igen sig i.

Det är hyfsat roligt, och man får skratta då och då åt situationerna, replikerna och rollfigurerna. Någon stor skrattfest är det inte, men man får skratta ganska ofta och fnissa ännu oftare. Dock är humorn lite av typen "hit and miss", där det känns som att manusförfattarna provat alla möjliga slags komiska poänger, där en del går hem och en del helt missar målet. Nu är det här inte riktigt min sorts humor, men även för de inbitna fansen har jag svårt att tro att alla humoristiska poänger går hem. Missförstå mig inte nu: när humorn fungerar är det bitvis riktigt roligt, men det är tyvärr inte jämt, utan det känns lite som att kasta allt möjligt mot mål i förhoppning att några skott ska träffa; vilket det i och för sig också gör. Några riktigt stora skratt väntar heller inte, och i publiken på pressvisningen jag närvarade på (vilket i rättvisans namn dock bara bestod av en till person utöver undertecknad) hördes aldrig några gapskratt.

Däremot uppskattar jag djupet och försöket till allvar, även fast det ibland blir smärtsamt förutsägbart. Att det är förutsägbart gör inte mycket i en renodlad komedi, men vid mer dramatiska och allvarliga scener är det ett större problem. Men det finns rikligt med charm, och överlag lyckas filmen att hålla intresset vid liv. Det är ganska engagerande, och trots några lite väl utdragna scener går tiden förhållandevis fort.

Att göra en långfilm av en TV-serie är inte direkt problemfritt, och genom åren finns det många exempel på TV-serier som inte riktigt fungerat i långfilmsformat. Tyvärr är Solsidan inget undantag, och det känns lite som att manusförfattaren inte riktigt vetat vad man skulle göra av det längre formatet. Ibland blir det lite mycket mellan varven, och det som fungerar i ett 22-minutersavsnitt blir lite problematiskt utdraget till långfilm. Ibland upplevs filmen också lite väl "episodisk" i karaktär, då det ibland kan gå 15 - 20 minuter innan man får se vissa av huvudrollerna - för åtminstone delvis rör det sig om tre separata händelseförlopp; som tre olika filmer i en. Det finns lite för många sidospår, och ingen riktigt konstant röd tråd igenom hela filmen. Ibland upplever jag det här mer som tre sammansatta avsnitt av TV-serien, hellre än som en sammanhängande film, och det är lite synd att inte utnyttja långfilmsformatet till fullo.

Skådespelarinsatserna är relativt bra, och jag uppskattar att alla rollfigurer spelas av samma skådespelare som i TV-serien - inga byten, som annars är så vanligt. Mia Skäringer är utan tvekan en oerhört talangfull komiker, och är dessutom en riktigt bra skådespelare med perfekt komisk tajming. Felix Herngren gör en stabil och bra insats som Alex, utan egentliga svagheter men också utan att sticka ut som något utöver det vanliga. Johan Rheborg och Josephine Bornebusch, men i och med de tillspetsade rollfigurerna balanserar de ibland på gränsen till överspel; dock utan att faktiskt gå över gränsen. Frida Hallgren är mycket bra i den nytillkomna rollen som Bella, och gör en naturlig rollprestation helt utan konstlade manér.

Solsidan är en helt okej film, som är välgjord och ganska mysig. Det är charmigt och roligt, och det är kul att få återse rollfigurerna som så många älskar efter de fem säsongerna av TV-serien. Det är utan tvekan kul och genomarbetade rollfigurer, och till skillnad från många komedier finns här också en dramatisk nerv och ett djup, vilket jag uppskattar. Men bearbetningen till långfilmsformat har tyvärr också satt sina spår, och så talangfulla regissörer som Felix och Måns Herngren borde ha kunnat göra något mer av formatet. Ibland känns det mer som några löst sammansatta avsnitt av serien än som en riktig långfilm, och det finns ingen riktig röd tråd igenom berättelsen. Klippningen är också lite märklig, för vid ett par tillfällen bryter filmen mitt i en kul scen och precis när man sitter och väntar på en punchline så klipps det till någonting helt annat. Jag blev därför lite besviken på vad som hade kunnat bli så mycket bättre, men å andra sidan har jag som sagt aldrig varit något stort fan av Solsidan. Det här är fullt godkänt och sevärt, men alltför märkvärdigt är det inte och heller inte särskilt minnesvärt. Men som igenkännande underhållning för stunden duger det gott, och därför ger jag filmen en mycket stark sexa i betyg. Älskade man TV-serien är det förmodligen läge att gå på bio och se filmen, men var man inget stort fan av serien finns här inte så mycket nytt att hämta.

Recensionen skriven: 30 november 2017
Senast uppdaterad: 30 november 2017

Recensionen har lästs 3296 gånger av 2039 personer, sedan den 30 november 2017