Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Bethany Hamilton - AnnaSophia Robb Alana Blanchard - Lorraine Nicholson
Cheri Hamilton - Helen Hunt Tom Hamilton - Dennis Quaid
Noah Hamilton - Ross Thomas Timmy Hamilton - Chris Brochu
Malina Birch - Sonya Balmores Chung Sarah Hill - Carrie Underwood
Holt Blanchard - Kevin Sorbo Byron Blanchard - Jeremy Sumpter
Dr. David Rovinsky - Craig T. Nelson Keoki - Cody Gomes

Den amerikanska framgångsrika proffssurfaren Bethany Hamilton blev internationellt uppmärksammad när hon 13 år gammal förlorade sin arm i en hajattack vid Tunnels Beach på den hawaiianska ön Kauai. Bethany skrev 2004 en självbiografisk roman om sina upplevelser vid namn Soul Surfer, och nu har en film om händelserna sett dagens ljus; baserat på självbiografin tillsammans med intervjuer med anhöriga. Bakom regi och manus står Sean McNamara, som hittills mestadels varit verksam inom TV och bl.a. regisserat TV-serier som That's So Raven, Jessie och surfingserien Beyond the Break. Nu har Soul Surfer släppts på DVD i Sverige.

Tonårstjejen Bethany Hamilton var praktiskt taget född i vattnet, och lever med sin surfingälskande familj på en av Hawaiis öar. Tillsammans med bästa vännen Alana älskar hon att surfa, och tillbringar all ledig tid där. Både Bethany och Alana är dessutom framgångsrika, och Bethany har precis blivit uttagen till regionsmästerskapet i surfing på Hawaii. Men allt förändras när hon tillsammans med Alana och hennes pappa är ute och surfar, och blir attackerad av en haj. Hajen slitar av Bethanys ena arm, och hon förlorar väldigt mycket blod. Mot alla odds överlever hon, men att lära sig att leva utan en arm är inte lätt. Men Bethany vill trots det inte ge upp hoppet om en surfingkarriär...

En film om surfing låter inte särskilt upphetsande, i alla fall inte för de som i likhet med undertecknad är måttligt intresserad av surfing. Men ingen kan förneka att det är en fascinerande verklig historia som filmen bygger på, och Bethany Hamiltons otroliga historia tål absolut att uppmärksammas. I USA är den riktiga Bethany förmodligen betydligt mer känd än internationellt, och jag hade aldrig hört talats om vare sig tjejen eller händelsen innan jag såg filmen. Men även fast jag inte läst Bethanys självbiografi (som filmen bygger på) så tyder allt på att Soul Surfer trots allt håller sig nära de verkliga händelserna utan några större avvikelser från verkligheten. Bethany i filmen ser dock definitivt ut att vara äldre än 13 år, som hon var i verkligheten när olyckan inträffade, men en sådan förändring är förståelig och ursäktlig om det i övrigt stämmer med vad som verkligen hände. Det faktum att filmen trots allt är verklighetsbaserad gör det onekligen till en helt annan upplevelse och känsla att se på Soul Surfer.

Jag blev faktiskt väldigt imponerad över filmen, som trots vissa brister är väldigt bra. Det är en inspirerande, berörande och fängslande historia som håller intresset vid liv hela tiden. Storyn är måhända en smula tunn, men tiden går snabbt och filmen lyckas att engagera och beröra precis hela tiden utan en enda lugn stund. Det är också en oerhört gripande film, där jag nog vågar påstå att det är helt omöjligt att inte gråta. Faktum är att jag grät under nästan halva filmen, och blev oerhört betagen av den gripande och fascinerande historien. Det var länge sedan jag blev så berörd av en film, och den har skildrat de verkliga händelserna på ett rättvist och öppet sätt.

Det har blivit en oerhört stark och minnesvärd film, som definitivt inte kommer att lämna någon oberörd. Det är realistiskt, äkta och väldigt intressant. Hajscenen har också blivit väldigt obehaglig att titta på, men har skildrats på ett smakfullt och lågmält sätt. Jag medger att filmen förmodligen inte hade upplevts lika stark och gripande om det hade varit en påhittad film, men det faktum att det är en verklighetsskildring har gjort att det helt enkelt inte går att låta bli att beröras och inspireras av Bethany Hamilton.

Däremot kan Soul Surfer upplevas en smula översentimental, då allting har skildrats på ett väldigt sentimentalt sätt. Men förutom några få scener tycker jag inte att det har gått för långt, och med en sådan här fascinerande verklig historia är det nog närmast omöjligt att helt undvika sentimentalitet. Man kan också tycka att filmen bitvis blivit en smula tillrättalagd och "präktig", då framförallt Bethanys familj framstår som helt perfekta och allting blivit en smula för enkelt. Vägen tillbaka till surfkarriären för Bethany lär också ha varit längre i verkligheten än i filmen, men samtidigt kan man förstås inte göra en fem timmar lång film där någon övar sig på att surfa hela tiden. Däremot hade jag gärna varit utan de klassiska montagescenerna, som förekommer någon gång för mycket och vars händelser jag gärna hade velat se skildras på ett naturligare och lite mer utdraget sätt.

Det är också ganska förutsägbart, och även om man inte känner till den riktiga Bethany Hamilton så är det mesta som händer tämligen givet. Men å andra sidan går det ju liksom inte att undvika vid verklighetsskildringar av det här slaget - även utan vetskap om de riktiga händelserna så förstår ju vem som helst att ingen skulle tänka tanken på att göra en film om någon som totalt misslyckats. Jag hade också en aning svårt för det religiösa och kristna temat, men samtidigt är ju den riktiga familjen religiös och då är det förstås ett nödvändigt ont att ha med även de delarna. Förutom ett par kristna scener som blev lite för mycket för undertecknad, tycker jag också att manusförfattarna har hittat en fin balansgång där det kristna temat inte känns påklistrat eller påtvingat tittarna.

Somliga rollfigurer har också blivit lite väl endimensionella; inte minst ungdomsledaren Sarah men till viss del även Bethanys föräldrar. Däremot uppskattar jag verkligen skildringen av både Bethany och Alana, som blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer som känns äkta in i minsta detalj. Jag blev också positivt överraskad av Malina, som blev mer mångbottnad och mindre stereotyp än jag hade väntat mig.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och en del väldigt vackra vyer över Hawaiis öar. Det är också en väldigt välgjord film, och det är uppfriskande med en film där surfscenerna för en gångs skull ser helt realistiska ut och utan uppenbara "green screen"-effekter eller liknande. Såvitt jag förstår är också alla surfscenerna autentiska, varav många av scenerna filmats med de riktiga skådespelarna, vilket är beundransvärt. Avsaknaden av Bethanys arm ser också väldigt realistiskt ut, och jag kan tänka mig att det måsta ha varit en mardröm att spela in filmen. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och AnnaSophia Robb är fullkomligt lysande i huvudrollen som Bethany Hamilton. Hon spelar naturtroget och äkta varenda sekund, och gör en minnesvärd rollprestation helt utan överspel. Mycket bättre än så kan det inte bli, och dessutom är AnnaSophia hyfsat lik den riktiga Bethany; även om den verkliga förlagan ser lite mer vardaglig ut till utseendet än AnnaSophia. Lorraine Nicholson är också mycket bra som bästa vännen Alana, och även om hon har en betydligt mindre utmanande roll gör även hon en mycket fin insats. Helen Hunt och Dennis Quaid är mycket bra som Bethanys föräldrar, och gör också mycket fina rollprestationer med små medel. Sonya Balmores (mest känd som Kai i den alltför underskattade TV-serien Beyond the Break) är också mycket bra som Malina, och gör allt som går av rollen. Sångerskan Carrie Underwood är helt okej som kyrkoledaren Sarah, men känns bitvis en smula konstlad. För att vara hennes skådespelardebut är det dock över förväntan, och det är heller ingen alltför viktig roll i det stora hela.

Soul Surfer är en mycket bra och välgjord film, som lyckas att beröra och engagera med enkla medel. Filmen skildrar de verkliga händelserna på ett fint sätt, och det har blivit en mycket stark och gripande film som inte kommer att lämna någon oberörd. Visst är det en smula tillrättalagt och förenklat, och om filmen inte vore verklighetsbaserad hade den sannolikt inte upplevts lika stark, men då det faktiskt är en verklig händelse som dessutom är en så inspirerande och fascinerande historia, så är jag beredd att förlåta filmen för de flesta misstag. Därför kan det i slutändan inte bli aktuellt med något annat än en åtta i betyg. Missa heller inte sluttexterna, då det visas filmat arkivmaterial med den riktiga Bethany Hamilton; ett mycket smart initiativ som är intressant att se.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på åtta olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken. Det finns också både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska texten håller relativt hög klass. Det förekommer visserligen enstaka misstag, såsom exempelvis att "competition" vid ett tillfälle översatts med "tävling" när det av sammanhanget snarare verkar röra sig om "motstånd" (i betydelsen att kolla in motståndarna), men det är förståeliga misstag och jag är inte 100% säker på att jag uppfattat betydelsen rätt. När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och en distributörsjingel. När man valt språk visas några trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn som är snygg och rörlig men tyvärr bara engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi först och främst ett flertal bortklippta scener, som är intressanta att se på men där de flesta är så pass korta att de inte gör någon direkt skillnad varken till eller från. En av scenerna är dock särskilt intressant då den förklarar filmens titel, men det kanske upplevdes för övertydligt att ha med det. Därefter hittar vi en minidokumentär vid namn "Becoming Bethany" som handlar om rollbesättningen av huvudrollen och träning inför rollen. Inslaget innehåller bl.a. intervjuer med både AnnaSophia Robb och den riktiga Bethany Hamilton, och även om det bitvis blir lite för mycket skryt över AnnaSophia så är det ändå ganska intressant att se på. Och jag har personligen lättare att svälja när unga och halvokända skådisar höjs till skyarna än när man gör detsamma med stora etablerade Hollywood-stjärnor. Vidare återfinns en minidokumentär om hur man filmade surfingscenerna i filmen, och det är förvånansvärt intressant även om inslaget inte går in alltför mycket på djupet. Slutligen finns även en bakom kulisserna-dokumentär på 11 minuter, som ganska snabbt tar upp hur man spelade in filmen, rollbesättning och annat. Det går lite snabbt framåt och det förekommer lite för mycket "ryggdunkande", men en hel del matnyttigt framkommer trots allt och inte minst var det intressant att se hur man löst filmandet av hajattacken och avsaknaden av armen. Glädjande nog har allt extramaterial svensk text, vilket är mycket roligt och alltför ovanligt i dagens läge.

Recensionen skriven: 26 juni 2012
Senast uppdaterad: 27 juni 2012

Recensionen har lästs 4444 gånger av 2664 personer, sedan den 26 juni 2012