Mon Mothma - Genevieve O'Reilly Darth Vader - James Earl Jones
Prinsessan Leia - Ingvild Deila Bail Organa - Jimmy Smits
General Merrick - Ben Daniels Amiral Raddus - Paul Kasey / Stephen Stanton
Galen Erso - Mads Mikkelsen Lyra Erso - Valene Kane
Baze Malbus - Jiang Wen General Draven - Alistair Petrie
Bodhi Rook - Riz Ahmed Senator Vaspar - Fares Fares

Handlingen utspelas en kort tid innan Stjärnornas krig. Den unga tjejen Jyn Erso separerades från sina föräldrar som barn, och har sedan dess tagits hand om av Saw Gerrera; en extremist inom Rebellalliansen. Jyns pappa Galen är vetenskapsman som jobbade för Rymdimperiet, och har nu tillfångatagits. Jyn har fått veta av sin pappa att Imperiet håller på att bygga ett gigantiskt vapen kallat för Dödsstjärnan; ett vapen som Galen tvingats bygga mot sin vilja. Därmed blir Jyn indragen i motståndsrörelsen, men då ledningen inom Rebellalliansen inte tror på henne blir det Jyn själv som får agera. Tillsammans med bl.a. alliansens underrättelseofficer Cassian Andor, den blinda krigaren Îmwe och androiden K-2SO planerar de ett livsfarligt uppdrag för att stjäla ritningarna till Dödsstjärnan - i praktiken ett måste om Rebellalliansen ska ha en chans att vinna kriget...

Att göra en ny Star Wars-film som utspelar sig strax innan episod 4 känns som ett egendomligt drag, men samtidigt är ju ritningarna till Dödsstjärnan en viktig aspekt; och efter fjolårets väldigt lyckade Star Wars: The Force Awakens hade jag höga förväntningar på den här filmen. Tyvärr är Rogue One: A Star Wars Story inte lika bra som den filmen, men det är ändå en bra och välgjord film. Storyn är intressant och genomarbetad, och det är utan tvekan intressant att få följa hur ritningarna till Dödsstjärnan stals; något som ju bara nämndes under förtexterna i Stjärnornas krig.

Samtidigt kan man inte riktigt släppa känslan av att det är lite märkligt att nu göra en film som utspelas mellan episod 3 och 4 - det känns på sätt och vis som ett överspelat kapitel, när så mycket mer har hunnit hända efter det. Men om man kommer över det är det en bra och underhållande film, som har en viss charm och känns genomarbetad.

Rollfigurerna är intressanta, och i synnerhet Jyn har blivit en mångfacetterad och komplex rollfigur som är lätt att bry sig om. Det är trevligt att även den här filmen fått, precis som The Force Awakens, en stark och kapabel kvinnlig huvudroll; något som fortfarande är alltför sällsynt inom genren. Därmed undviker filmen många klichéer, och upplevs aldrig minsta lilla sexistisk på samma sätt som så många andra filmer - och tyvärr till viss del även den ursprungliga trilogin - lider av.

Tyvärr har många av de andra rollfigurerna dock blivit tämligen endimensionella, förutom då de som återses från tidigare filmer. I synnerhet Saw Gerrera är ganska viktig, men förblir i mångt och mycket ett mysterium och får inte mycket till djup. Jag hade gärna sett fler nyanser av de andra större rollfigurerna, och dessutom är det tråkigt att R2-D2 och C-3PO nästan helt lyser med sin frånvaro (de medverkar under en enda scen i fem sekunder!); för att istället se en annan robot i deras plats. Visst förstår jag att det här ju handlar om ett annat team, men icke desto mindre känns det lite märkligt och den nya ersättaren K-2SO förmedlar inte alls samma charm som de mer bekanta robotarna.

En del av spänningen går förstås förlorad i och med upplägget att filmen utspelas innan 1977 års film - därmed vet man ju redan att teamet kommer att lyckas att få tag i ritningarna till Dödsstjärnan, så det handlar "bara" om vilka rollfigurer som kommer att överleva. Men det blir ändå hyfsat spännande, och det har blivit en engagerande film som överlag håller intresset vid liv. Det har också blivit lagom mycket actionsekvenser, där stridsscenerna aldrig tar överhanden utan blandas med drama och spänning med ungefär lika mycket av allt.

Ibland tyckte jag dock att Rogue One: A Star Wars Story upplevs lite rörig; i synnerhet i början. Det förekommer också en del onödiga transportsträckor, som gör att filmen upplevs utdragen under början och mitten av filmen. Tyvärr var jag dock trött när filmen pressvisades, så därför kan jag inte utesluta möjligheten att min trötthet påverkat vad jag tyckt, och att man kanske inte hade upplevt scenerna lika långsamma om man varit i bättre form. Men dessbättre tar det sig under filmens andra halva, och när själva handlingen sätter igång på allvar blir det både spännande och intensivt. Men jag önskar att vägen dit hade gått något snabbare. Det är också lite tråkigt att det främst är Jyn som man lär känna tillräckligt väl för att faktiskt bry sig om vad som händer med karaktären, och flera av de andra hinner inte få tillräckligt djup för att man ska bry sig om dem i någon större utsträckning.

Fotot är mycket bra, och filmen har även övertygande specialeffekter. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och Felicity Jones är utmärkt i huvudrollen som Jyn. Det är en svår och komplex rollfigur, men Felicity gör den med bravur och spelar övertygande och naturligt. Diego Luna är bra som Cassian, och Ben Mendelsohn övertygar som Orson. Det är också trevligt att James Earl Jones återigen gör rösten till Darth Vader. Genevieve O'Reilly är bra som Mon Mothma, som alltså spelas av samma skådespelare som i episod 3 men inte samma som i den ursprungliga trilogin. Mindre lyckat är att prinsessan Leia fått en ny skådespelare, och spelas nu av Ingvild Deila. Men det är förstås ett nödvändigt ont, då ju Carrie Fisher är alldeles för gammal i dagsläget för händelseförlopp som utspelas ungefär samtidigt som 1977 års film.

Rogue One: A Star Wars Story är en bra och underhållande film, men premissen med att utspelas just innan den första (produktionsmässigt) filmen ställer som vanligt till en del problem, och ibland blir det lite märkligt och uppstår ett och annat kontinuitetsproblem. Det gör också att en del av spänningen går förlorad, men det har ändå blivit förhållandevis spännande och engagerande, och det är en intressant handling som tas upp. Jämför man med de tidigare filmerna är den här filmen sämre än Episod 7, aningen sämre eller någorlunda jämförbar som den sämsta filmen från den ursprungliga trilogin men bättre än episod 1 - 3. Det är en film väl värd att se, men som samtidigt inte blir så bra som jag hade önskat. Jag kan dock förstås inte avgöra hur mycket (om något) som det faktum att jag var trött när jag såg filmen har spelat in på mitt omdöme, men väljer ändå att ge filmen en ganska stark sjua.

Jag såg Rogue One: A Star Wars Story i 3D-version, men jag kan tyvärr inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. Många scener har förvisso en övertygande djupkänsla, och vid något enstaka tillfälle förekommer ganska häftiga 3D-effekter. Men längre än så går det inte, och att få uppleva ett fåtal häftiga effekter väger inte riktigt upp att behöva ha på sig tunga 3D-glasögon under dryga två timmar (åtminstone inte med de tunga 3D-glasögon som behövs med den 3D-teknik som Svenska Bios biografer använder). Eftertexterna avslöjar att filmen, i likhet med många andra filmer, inte är inspelad i 3D utan efterkonverterad; och då blir också resultatet därefter. Ärligt talat känns det väldigt svagt att en sådan här påkostad storfilm faktiskt inte har spelats in i 3D, vilket jag var övertygad om innan jag såg filmen. Har man valmöjligheter rekommenderar jag därför att se 2D-versionen av filmen.

Recensionen skriven: 14 december 2016
Senast uppdaterad: 14 december 2016

Recensionen har lästs 2939 gånger av 1659 personer, sedan den 14 december 2016