Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Vinny - Shane Murray-Corcoran Mary - Lorna Dempsey
Bulger - Thommas Kane Byrnes Richie - Eoghan McQuinn
Stitcher - Ross Noble Sektledaren - John McDonnell
Sarah - Roisin Barron Paul - Hugh Mulhern
Dan - Tommy Cullen Jenny - Jemma Curran
Tom som barn - Ryan Burke Kate som barn - Laila Stack

Richard Grindle, som kallar sig själv för Stitches, livnär sig som clown på Irland. Han är dock varken omtyckt eller framgångsrik, och får inte göra annat än att underhålla på barnkalas. Hans senaste jobb är på 11-åriga Toms födelsedag, och där går allt fel. Stitches kommer dit för sent, vet knappt vad han ska göra och förolämpar barnen - och de svarar med samma mynt. I ett försök att ge igen på den irriterande Stitches går Toms kompis Vinny lite för långt, och knyter ihop Stitches skosnören medan han står och "underhåller". När Stitches ska gå därifrån faller han och landar rakt på en kökskniv - och där på studs; mitt framför ögonen på den förskräckta Tom. Där borde historien ha tagit slut - trots allt var det ju en olyckshändelse - men en mystisk övernaturlig clownsekt använder magi för att väcka Stitches till liv igen. Åren går, och Tom har haft dåligt samvete efter det inträffade och har också (fullt förståeligt) utvecklat rädsla mot clowner. När han fyller 17 och hans föräldrar är borta ordnar han en liten födelsedagsfest, och Vinny tar sig friheten att bjuda in halva skolan. Det innefattar alla de barn som var närvarande när Stitches dog sex år tidigare, och nu kommer han tillbaka för att hämnas på alla barn som retade honom; och detta på blodigast tänkbara sätt.

Stitches har en kul och originell premiss, som i alla fall inte jag sett förut. Idén är fyndig och nyskapande, och dessutom är det ovanligt och intressant med en irländsk-svensk samproduktion. Resultatet är en hyfsad film, men som tyvärr inte alls imponerar så mycket som jag hade önskat. Jag uppskattar att filmteamet tar god tid på sig att introducera premissen och rollfigurerna, och därför hinner vi lära känna åtminstone några av dem på ett förhållandevis lyckat sätt. Därför tar det 35 minuter innan handlingen kommer igång på allvar och det faktiskt blir otäckt, och det är ett smart drag. När den väl kommer igång blir det dock desto läskigare, och då utvecklas det till en ganska obehaglig och otäck film. Och framförallt väldigt äckligt och blodigt, då filmen innehåller ett flertal oerhört brutala och blodiga våldsscener som är äckligare än det mesta jag sett på senare år. Tycker man om sånt får man sitt lystmäte, men jag tyckte att det gick lite för långt mellan varven.

Poängen med en rysarkomedi bör ju dock vara att filmen ska vara både otäck och rolig, och den lilla detaljen verkar det här filmteamet ha glömt bort. För Stitches är helt enkelt inte särskilt rolig, och jag skrattade inte en enda gång under hela filmen. Jag kan inte minnas att jag ens log under filmen, så var den humorn har tagit vägen vet jag inte. Antingen har de här manusförfattarna ett väldigt märkligt sinne för humor, eller också är det jag som inte förstår mig på den här sortens humor; men i mina ögon känns det bara allmänt ironiskt när DVD-omslaget skryter om "hysteriskt rolig"... Filmen har visserligen en del fyndiga och fantasifulla scener, främst av typen "10 000 olika sätt att döda någon på", och det är också gjort med glimten i ögat utan att satsa på realism. Men inget av det är samma sak som att det faktiskt är roligt när den rätta känslan saknas.

Ser man på filmen som en mer renodlad skräckfilm fungerar det bättre, för det är trots allt ganska underhållande och spännande. Det blir hyfsat otäckt och med en fullt fungerande obehagsstämning. Problemet är att filmteamet har tagit i så det spricker, och fullkomligt frossar i blod och våld på ett utstuderat sätt. Till en början fungerar det bra, men efter ett tag verkar allting mer handla om att hitta på allt mer brutala och fantasifulla sätt för clownen att mörda folk på - och då blir det mer äckligt än otäckt. Dessutom finns det inte en lugn stund, och när alla börjar dö på löpande band blir man nästan lite avtrubbad, vilket förtar en del av obehagsstämningen. Det är också svårt att känna något annat än att Stitches går orimligt långt, genom att börja mörda en massa tonåringar på grund av ett busstreck som resulterade i en olycka när de var barn - då hade man hellre kunnat köpa hans beteende om någon faktiskt avsiktligt orsakade hans död.

Flera av rollfigurerna är dessutom endimensionella och stereotypa, och i fallet med de flesta killar även allmänt osympatiska. De enda som hinner få någon form av nyanser och känns äkta är Tom och Kate, och de blir därmed i slutändan också de enda man faktiskt bryr sig om. Stereotypa rollfigurer är knappast ovanligt i skräckfilmer, och är det bara tillräckligt otäckt behöver det inte göra något. Men när "nyhetens behag" släpper blir Stitches inte längre alltför otäck eller läskig, utan verkar mer fokusera på "äckelfaktorn". Jag är heller inte särskilt förtjust i de övernaturliga inslagen, så att Stitches är ett återuppståndet övernaturligt väsen som inte kan dö. Därför blir det i längden lite halvtråkigt att bevittna. En mördarclown hade varit tillräckligt otäckt i sig, så jag tycker därför att manusförfattarna har missat en gyllene möjlighet genom att inte göra filmen mer realistisk utan övernaturliga inslag.

Fotot är enkelt men snyggt. Effekterna lämnar dock en del övrigt att önska, och många av de "naturliga" effekterna (utan datoranimation) ser konstlade ut, och känns inte äkta för fem öre. Skådespelarinsatserna är ganska bra, och jag uppskattar att det rör sig om förhållandevis okända skådespelare som man inte redan sett i femtioelva andra filmer; ett antal av dem är t.o.m. debutanter. Det är också en trevlig omväxling att tonåringarna faktiskt ser ut som tonåringar, istället för att som ofta brukar vara fallet spelas av runt 10 år äldre skådisar. Tommy Knight är bra i huvudrollen som Tom, och Gemma-Leah Devereux är mycket bra som Kate. Den brittiska komikern Ross Noble är helt okej som Stitches, men har en tendens att spela över. Thommas Kane Byrnes och Eoghan McQuinn är helt okej som Bulger och Richie, men känns något stela och opersonliga; medan Roisin Barron är bättre som Sarah. Dialekterna verkar det dock vara lite si och så med, och fastän filmen utspelas på Irland är det bara vissa som talar med irländsk dialekt. Det kan förstås vara fullt avsiktligt - trots allt är det ju inget som säger att personer som nu bor på Irland ursprungligen kommer därifrån - men att clownen Stitches inte har minsta lilla irländska dialekt känns ändå lite märkligt i hans ålder; i synnerhet som filmen inte förklarar någonting om det.

Stitches är en hyfsad film, med en kul premiss men ett inte lika lyckat genomförande. Det är hyfsat otäckt, men med alldeles för stort fokus på äckliga scener och med i stort sett ingen humor alls; åtminstone inte som jag kunnat upptäcka. Det är ändå ganska underhållande för stunden, och skådespelarinsatserna är över förväntan. Det är också originellt och med en viss charm, och ett fåtal scener är riktigt minnesvärda. Så visst kan filmen vara värd att ta en titt på, men jag hade väntat mig mer än så här av en så udda premiss. Mitt betyg stannar därför på en stabil femma, och även fast filmen för all del är sevärd är det heller ingen större förlust om man avstår helt och hållet.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen är överlag bra, även om jag reagerade över ett fåtal tveksamheter. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter visas en distributörsjingel följt av varningstexter på valt språk på sammanlagt 25 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som tyvärr bara finns på engelska.

Trots att inget annat än trailer nämns på DVD-omslaget finns det faktiskt en hel del extramaterial. Först och främst hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 20 minuter, som innehåller intervjuer med de inblandade varvat med scener från inspelningen. Inslaget håller en lite varierande klass, men en del av det är intressant och framförallt är det lärorikt att få se hur effekterna gjordes. Därefter hittar vi en så kallad Q&A (frågestund) på 35 minuter med skådespelaren Ross Noble och regissören Conor McMahon; inspelade från filmens irländska premiär. Det är hyfsat intressant, och en del matnyttig information framkommer. Men samtidigt blir det ganska jobbigt att lyssna på då skådespelaren och regissören stup i kvarten brister ut i skratt åt något som ingen annan än de själva lär förstå sig på. Vidare hittar vi några misslyckade tagningar från filmen på fyra minuter. Det är småroligt, men inte mycket mer än så. Bonusmaterialet fortsätter med ett bildspel bestående av foton från inspelningen av filmen ackompanjerade av bakgrundsmusik. Det tillför inte speciellt mycket, men är i alla fall bättre än bildspel med enbart foton från den färdiga filmen. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer samt ett flertal trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny. Tyvärr har extramaterialet ingen textning alls, vilket kan ställa till med en del problem då det ofta inte är helt enkelt att uppfatta vad regissören och skådespelarna egentligen säger.

Recensionen skriven: 18 mars 2014
Senast uppdaterad: 19 mars 2014

Recensionen har lästs 3131 gånger av 1820 personer, sedan den 18 mars 2014