Trixie - Martina Haag Dolly - Jessica Liedberg
Mr. Potato Head - Thomas Engelbrektsson Mrs. Potato Head - Kajsa Reingardt
Andy - Sigge Dorsin / Leo Hallerstam Andys mamma - Myrra Malmberg
Sång:
Mikael Roupé
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

Nio år tidigare ger Andys syster Molly bort en del av hennes leksaker; däribland Bo-Peep som är en porslinsfigur som en gång i tiden suttit ihop med en lampa. Woody vill ogärna se henne försvinna och överväger att följa med Bo-Peep med flytten, men ångrar sig i sista minuten. I nutid (ungefär där Toy Story 3 slutade) är Andy för gammal för leksaker, och har nu överlåtit Woody, Buzz och alla andra leksaker till grannflickan Bonnie. Bonnie behandlar leksakerna bra, och till en början är alla nöjda. Förutom då den lilla detaljen att Bonnie snart tröttnar på Woody, utan föredrar att låna hans sheriffsstjärna till Jessie. När Bonnie ska börja i förskoleklass tillverkar hon en ny leksak av en plast-sgaffel/spork (d.v.s. en kombinerad gaffel och sked) och en piprensare. Det nya tillskottet får namnet Gaffe, men Gaffe vägrar acceptera att han är något annat än ett engångsbestick och insisterar på att hela tiden kasta bort sig själv i närmaste sopcontainer... När Bonnie ska åka med sin familj på semester i husbil ser också Woody sin chans att hitta åt sin kära Bo-Peep efter alla dessa år.

Man borde väl inte bli förvånad, i en tid då uppföljare är mer regel än undantag; men samtidigt känns det lite egendomligt varför man nio år senare väljer att fortsätta med Toy Story-serien efter att Toy Story 3 hade ett i det närmaste perfekt avslut på serien. Hursomhelst är det kul att få återse Woody, Buzz och de andra, och storyn är intressant även fast mycket är sig likt från tidigare filmer i stil och känsla. Toy Story 4 kommer tyvärr inte upp i samma höga klass som den suveräna Toy Story 3, den överlägset bästa filmen i serien, men är ändå en riktigt bra och underhållande film. Här finns rikligt med charm, mycket värme och ett bra budskap.

Det är också en hyfsat rolig film, där man får skratta då och då åt de finurliga situationer och repliker som förekommer. Det finns en del intelligent humor, liksom lite slapstick-komik och annan "billigare", och mycket av humorn fungerar bra för både barn och vuxna. Men någon stor skrattfest väntar inte, utan mycket mer än småfniss ganska ofta och lite större skratt vid fåtalet tillfällen blir det inte. De tidigare Toy Story-filmerna hade mer humor, och därför blir jag lite besviken över att man inte kunnat få till en riktigt rolig film.

Däremot fungerar filmen tillfredsställande även som drama, och det finns ett visst djup tillsammans med tänkvärda budskap. Det är lite berörande och vemodigt, men det blir aldrig lika starkt och gripande som i den förra filmen; den enda filmen i serien där man faktiskt börjat gråta. Istället lever filmen främst på de nya fantasifulla miljöerna, vilket tillsammans med en intressant (om än bekant) story och roliga rollfigurer gör att det aldrig känns som en upprepning av de tidigare filmerna. Några av de nya rollfigurerna är också kul och genomarbetade; framförallt Gaffe som är väldigt charmig och tillför en hel del till filmen.

Jag uppskattar också det höga tempot och den tacksamma intensiteten, som gör att det händer något hela tiden och det aldrig blir tråkigt. Det är riktigt engagerande, och det blir aldrig segt eller långtråkigt. Filmteamet har också lyckats bredda målgruppen på ett snyggt sätt, så att det fungerar bra för både barn, ungdomar och vuxna. Det finns en del vuxna referenser, samtidigt som det finns mycket som mer riktar sig till barnen. Det är också imponerande att filmserien lyckas förnya sig och variera sig så pass mycket genom lite olika teman och variationer, trots att alla fyra filmerna i grund och botten handlar om samma sak och stora delar av upplägget också känns igen mellan de olika filmerna.

Till skillnad från de tre tidigare filmerna känns Toy Story 4 dock något överladdad, i och med det stora antalet rollfigurer som egentligen inte tillför så mycket. Gaffe är ett värdefullt tillskott, men förutom honom har vi ett dussintal nya leksaker/dockor och flera nya mänskliga rollfigurer. Det blir lite för mycket av det goda, och filmen hade nog vunnit på att begränsa antalet rollfigurer en smula. Nu blir det så många, så att man inte ens kommer ihåg vad alla hette när eftertexterna börjar rulla. Det förekommer också lite väl mycket repetitioner och klichéer, och mycket har vi ärligt talat sett förut. Det känns som att det åtminstone bitvis går lite på tomgång, och så har åtminstone inte jag känt förut av Toy Story-franchiset.

Men datoranimationen är förstklassig, och fastän animationen var väldigt bra redan till den första filmen ser man att tekniken kommit långt sedan dess; och nu ser det mycket trovärdigt och övertygande ut. Vid några miljöscener är det t.o.m. svårt att avgöra om det är animerat eller filmat, och rollfigurerna ser bättre ut än någonsin. Jag kommer alltid föredra gammal hederlig handanimation, men när det ser så här bra ut kan jag trots allt ändå se tjusningen med datoranimation.

Toy Story 4 är en riktigt bra och välgjord film, som är underhållande och charmig både för barn och vuxna. Det är intressant, engagerande, spännande och bitvis även berörande; men trots det är det en bra bit kvar till den riktigt starka och gripande Toy Story 3, som lyckats beröra på ett sätt som ingen annan Toy Story-film lyckats med. Även historien tycker jag var strået vassare senast, och här känns det bitvis något överladdat med många rollfigurer och sidohistorier som inte alltid lyckas integreras med varandra på ett optimalt sätt. Därför blev jag lite besviken och måste konstatera att Toy Story 3 fortfarande är den bästa filmen i filmserien - men det här är ändå en bra film, som är väl värd att ses för de allra flesta och som passar bra för alla åldrar. Mitt betyg stannar därför på en hyfsat stark sjua, men det är ju inte fy skam det heller...

Toy Story 4 visas på bio i Sverige i både svenskdubbad form och i textad originalversion. Jag har tyvärr bara haft möjlighet att se filmen i dubbad form, och har därför inget att jämföra med. Bakom den svenska dubbningen står precis som senast SDI Media, och det är Joakim Jennefors som regisserat. Till största delen är det samma skådespelare som i Toy Story 3, vilket alltså innebär att Jan Mybrand spelar Woody. Han är i och för sig fullt godkänd, men det är ärligt talat en bit ifrån gamla goda Björn Skifs (från de två första filmerna). Fredrik Dolk är mycket bra som Buzz Lightyear, och det är trevligt att han spelat rollen i samtliga sammanhang ända sedan början. Tyvärr har dock Bo-Peep bytt röst sedan tidigare, och istället för Lena Ericsson är det numera Anette Belander som gör rollen. Anette är för all del duktig och en värdig ersättare, men det blir lite störande då hennes röst trots allt inte är alltför lik Lena Ericssons och jag hade helt klart föredragit henne.

Toy Story 4 innehåller en nyskriven låt, utöver klassiska "Jag är din bäste vän" som ju spelats i alla fyra filmerna. Glädjande nog är Mikael Roupé tillbaka, och sjunger båda sångerna i den här filmen. Till skillnad från Toy Story 3 är såvitt jag kan bedöma också "Jag är din bäste vän" nyinspelad, istället för att som där återanvända inspelningen från den första filmen. Även den nya sången har bra sångtexter.

Bakom den svenska översättningen står Mats Wänblad, som också skrivit sångtexterna till den nya sången. Utan tillgång till originalversionen kan jag förstås inte göra någon rättvis bedömning av översättningen, men allt låter i alla fall naturligt och jag har inte lyckats hitta något som tyder på översättningsfel. Munrörelserna stämmer bättre än väntat, och det blir aldrig störande på något sätt.

Den svenska bildversionen är både bra och dålig på samma gång. Till skillnad från tidigare filmer står alla förtexter nu på engelska, och viktigare textskyltar under filmens gång översätts bara via textremsor istället för "riktiga" bildversioner (via animationen). Eftertexterna står på engelska, men när de rullande texterna börjar ett par minuter in i sluttexterna har listan på amerikanska originalröster ersatts av en lista på svenska röster - för ovanlighetens skull en ovanligt utförlig lista, som även innehåller ett flertal små biroller som bara har några repliker. Övriga röster, sångcredits och studiocredits listas dock inte förrän efter alla sluttexter, vilket är lite olyckligt.

Recensionen skriven: 13 september 2019
Senast uppdaterad: 13 september 2019

Recensionen har lästs 2842 gånger av 1845 personer, sedan den 13 september 2019