Penelope Amari - Sophia Ali Tyson Curran - Nolan Funk
Carter - Landon Liboiron Giselle Hammond - Aurora Perrineau
Ronnie - Sam Lerner Konstapel Han Chang - Tom Choi
Alexis Podell - Morgan Lindholm Roy Cameron - Brady Smith
Inez - Vera R. Taylor Inez barnbarn/Inez som ung - Ezmie Garcia
Inspektör Kranis - Gregg Daniel Calax röst - Gary Anthony Williams

Universitetsstudenten Olivia har tillsammans med sin bästa vän Markie, hennes pojkvän Lucas, deras vän Penelope, hennes pojkvän Tyson och deras gemensamma kompis Brad har sportlov (eller amerikanska "spring break"), och fastän Olivia egentligen velat volontärarbeta med välgörenhet under lovet blir hon övertalad att följa med på en bilresa till Rosarito i Mexiko. På en bar träffar Olivia den charmiga Carter, och då han säger precis de rätta sakerna blir hon intresserad. Han övertalar Olivia och hennes vänner att följa med honom ut på kvällen, och han tar med alla till en gammal nedlagd klosterkyrka. Carter insisterar att de alla ska leka "Sanning eller konka", och fastän de andra är motvilliga - trots allt är det ju ingen lek de flesta leker som passerat grundskolan - går de ändå med på att ge det en chans; då "leken blir mer intressant med hans sätt att leka". Det borde de inte ha gjort... För när de kommit hem från Mexiko inser de att leken aldrig tagit slut, utan fortsätter för evigt då var och en av vännerna tvingas välja mellan sanning eller konka; då en demonisk röst informerar om vilken deras fråga eller utmaning är. Om man väljer sanning men inte svarar ärligt eller om man väljer konka och inte utför utmaningen som väljs dör man. Om man vägrar fortsätta spela dör man också. Till råga på allt kan man heller inte välja sanning varenda gång (en vanlig taktik i leken), utan när två personer valt sanning måste den tredje välja konka. Och utmaningarna är av betydligt allvarligare slag än på de flesta mellanstadieskolor, som kan gå ut på att skjuta en kompis eller sätta eld på en främmande människa...

Att basera en skräckfilm på "Sanning eller konka" låter inte särskilt upphetsande, men det fungerar bättre än väntat och filmen har en enkel men effektiv premiss. Resultatet är också över förväntan, och Truth or Dare är faktiskt en riktigt bra film. Det är spännande och intensivt, och det händer något hela tiden. Jag uppskattar att vi får lära känna de centrala rollfigurerna ganska väl, som alla hinner få en del nyanser. Bäst ställt är det helt klart med Olivia, Lucas och Markie, som alla blivit intressanta och nyanserade rollfigurer som man hela tiden bryr sig om. De övriga i gänget får vi inte lära känna riktigt lika väl, men får i alla fall vissa nyanser och ingen är helt svart eller vit.

Storyn är enkel och egentligen kan hela premissen beskrivas i en mening, men det fungerar ändå ganska bra och filmen lyckas på ett effektivt sätt att bygga upp en stämning utifrån den enkla premissen. Det är stämningsfullt och förhållandevis lågmält, och det blir inte alltför övertydligt; vilket jag uppskattar. Trots den bisarra premissen upplevs det ändå relativt trovärdigt, åtminstone inom filmens egen logik, och det förekommer inga nämnvärda logiska luckor. Det är spännande, intensivt och överlag riktigt obehagligt. Här finns en krypande obehagskänsla, och då och då hoppar man till då det blir riktigt otäckt.

På gott och ont är Truth or Dare dock inte den renodlade skräckfilm som den utger sig för att vara, eller åtminstone har marknadsförts som. Visst är det obehagligt och bitvis ganska läskigt, men det är långt ifrån någon renodlad skräckfilm utan är överlag mer en thriller. Det märks att filmen huvudsakligen riktar in sig till en tonårspublik, och därmed blir det sällan alltför läskigt utan mer obehagligt och lagom otäckt. För lite äldre personer än så som förväntar sig en otäck rysare finns därför risken att man blir besviken, och det är långt ifrån samma nivå som exempelvis The Blair Witch Project eller Paranormal Activity. Jag hade väntat mig en mer otäck film än så, så delvis blev jag lite besviken.

Fast å andra sidan gör det här att målgruppen kan breddas, då filmen fungerar bra både för tonåringar och vuxna. Det gör också att filmen kan locka folk som inte alls uppskattar skräckfilmer, och fungerar därmed ganska bra oavsett vilka genrer man själv tycker om. Dessutom är det ganska imponerande att lyckas att göra en film som fungerar både för personer i de lägre tonåren och fullvuxna, utan att det blir vare sig för otäckt eller för menlöst för någon.

Filmen lyckas också att förbli fängslande och engagerande, och behåller intresset vid liv hela tiden utan några sega stunder. Här finns en tacksam intensitet, och det blir aldrig utdraget eller långsamt; även under mer stillsamma scener. Ibland går dock filmen i den för skräckfilmer alltför vanliga fällan att rollfigurer inte beter sig helt logiskt, och gör saker som man inte borde göra. Ibland kan man ursäkta det med att man inte själv vet hur man hade betett sig i en sådan här mardrömssituation, men jag tycker inte att det förklarar allt utan vissa situationer och val är ärligt talat lite svårköpta. Jag hade också velat lära känna vissa rollfigurer bättre, bland annat Penelope som tyvärr upplevs lite väl stereotyp. Mot slutet spårar det också ur lite för mycket, då "kraften" som ligger bakom det hela blir lite för synlig, vilket förtar en del av den dittills relativt lågmälda stilen. Jag är heller inte särskilt förtjust i den nuförtiden allt vanligare trenden att se till att göra slut som öppnar för en uppföljare...

Fotot är enkelt men snyggt, och filmen har ett genomarbetat om än inte direkt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och jag uppskattar att filmteamet valt att hålla sig till relativt okända skådespelare som man inte redan sett i femtioelva andra roller - det gör underverk för trovärdigheten och filmillusionen. Lucy Hale (för de flesta troligtvis mest känd som Aria i Pretty Little Liars) är mycket bra i huvudrollen som Olivia, och gör en trovärdig och naturlig rollprestation helt utan överspel eller konstlade manér. Violett Beane är också riktigt bra som Markie, och spelar trovärdigt in i minsta detalj. Tyler Posey är också bra, men börjar upplevas lite typecastad och lite för bekant efter Teen Wolf och Jane the Virgin; och till skillnad från med de övriga kunde jag inte sluta fundera över var jag sett honom senast.

Truth or Dare är en riktigt bra film, som är fängslande, obehaglig och riktigt spännande. Här finns en krypande psykologisk obehagsstämning, samtidigt som det bitvis är riktigt otäckt och man hoppar till någon gång då och då. Med en så lyckad stämning och atmosfär tillsammans med intressanta och nyanserade rollfigurer kommer man långt, och därigenom hålls intresset vid liv hela tiden. Längden är föredömlig, och det finns inte en enda onödig eller utdragen scen. Men tro inte på marknadsföringen att det här skulle röra sig om en renodlad skräckfilm, för det är det inte. Det är snarare en rysardramathriller, med tyngdpunkten på thriller, och som överlag är mer obehaglig och spännande än den är otäck. Det är säkerligen fullt avsiktligt, och det gör att målgruppen breddas på ett elegant sätt och att filmen fungerar för både ungdomar och vuxna. Det är utan tvekan snyggt gjort, men om man förväntar sig en mer traditionell skräckfilm lär man bli besviken; för otäck är Truth or Dare trots allt inte... Däremot är den välgjord, riktigt spännande, smårolig, charmig och mycket underhållande - och mycket mer än så kan man väl ärligt talat inte förvänta sig av den här sortens filmer... Något mästerverk är det således inte, men det är en riktigt bra och underhållande film, som trots att den inte har något större djup ändå förtjänar en ganska stark sjua i betyg.

Den svenska textningen håller överlag en hög kvalitet, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel. Däremot är jag inte helt förtjust i att "Truth or dare" genomgående har översatts med "Sanning eller konsekvens". Jag vet inte om det varierat genom åren eller i olika delar av landet, men jag har i alla fall aldrig hört den här leken kallas för någonting annat än "Sanning eller konka", och hade således föredragit det även i texten.

Recensionen skriven: 19 april 2018
Senast uppdaterad: 19 april 2018

Recensionen har lästs 2113 gånger av 1208 personer, sedan den 19 april 2018