Armando Muñoz/Darwin - Edi Gathegi Alex Summers/Havok - Lucas Till
Angel - Zoë Kravitz Janos Quested/Riptide - Álex González
Azazel - Jason Flemyng Mannen i svart (CIA-agent) - Oliver Platt
Amerikanska utrikesministern - Ray Wise CIA-direktör McCone - Matt Craven
Charles som barn - Laurence Belcher Erik som barn - Bill Milner
Raven som barn - Morgan Lily Amerikanska generalen - James Remar

Serietidningen X-Men om ett antal mutanter som genom genförändringar fått övernaturliga krafter, skapades ursprungligen av Stan Lee och Jack Kirby 1963 och har därefter gett upphov till både TV-serier och annat. För de flesta är konceptet i dagens läge troligen mest känt genom långfilmen X-Men 2000 och dess två uppföljare. För ett par år sedan startade handlingen om på ny kula genom X-Men Origins: Wolverine, och nu är det dags att backa ännu längre tillbaka i tiden. I X-Men: First Class får vi se hur alltihop började från första början, och hur det kom sig att Erik (senare känd som Magneto) egentligen blev ond. Regissören för den första filmen, Bryan Singer, är nu tillbaka som producent efter att inte alls varit inblandad i de senaste filmerna i serien; men regin har istället Matthew Vaughn (som bl.a. gjort Kick-Ass och Layer Cake) stått för.

Merparten av handlingen utspelas 1962, då Charles Xavier tar studenten och tillsammans med sin adoptivsyster Raven träffar Erik vars föräldrar dödats under andra världskriget. Nu står världen inför hot om kärnvapenkrig, då USA planerar att föra kärnvapen till Turkiet. Därför planerar CIA att skapa en ny avdelning för att ta hand om hotet, där de anlitar mutanter med övernaturliga krafter. Charles och Erik hamnar i samma avdelning, och påbörjar processen att rekrytera andra mutantagenter för att hjälpa till med hotet.

Första X-Men var en bra film, medan jag tyvärr ännu inte sett de efterföljande filmerna. X-Men Origins: Wolverine var jag däremot inte lika imponerad av. Men jag måste medge att det är en mycket lyckad idé att skapa en prequel till X-Men, och att få se hur det egentligen gick till när Erik blev ond och blev Magneto är mycket intressant; det var något jag själv tänkte tanken på när jag såg den första filmen. Grundstoryn i X-Men: First Class är därmed riktigt lyckad, och det är en fascinerande story med en del intressanta rollfigurer. Jag uppskattar också att filmen tydligt återkopplar till den första filmen, genom en mycket snarlik men mer ingående inledning i andra världskrigets Polen.

Alla prequels har ju dock ett gemensamt problem, i att man redan vet hur det kommer att gå i slutändan och att det därför inte är några stora överraskningar som väntar. Vi vet redan att Erik (och inte bara honom) kommer att bli ond, och därför blir även denna mer eller mindre förutsägbar. Det är intressant att se hur det gick till, men alltför spännande blir det inte när utgångsläget redan är klart.

Men däremot uppskattar jag att få se en actionfilm som för en gångs skull inte fokuserar på action i första hand. Det är ett ganska djupt drama, och filmen tar upp en del intressanta frågor om fördomar och utanförskap. Här serveras inga lätta svar, och därför blir det djupare än man skulle kunna tro och bitvis ganska tänkvärt. Fast fortfarande är det förstås en förhållandevis lättsam underhållningsfilm, och den fungerar helt okej som både thriller, drama och action.

Inledningsvis hade jag vissa svårigheter att särskilja på vissa rollfigurer och komma ihåg vem som egentligen var vem, men det blir bättre efter en liten stund när filmen väl kommer igång på allvar. Då blir det faktiskt riktigt engagerande och fängslande, och man bryr sig om i alla fall en del av rollfigurerna. Både Charles Xavier och Erik har blivit ganska mångbottnade och nyanserade rollfigurer - betydligt mer än i första X-Men - och det är trevligt. Jag uppskattar också att vi får lära känna Raven/Mystique riktigt väl, och hon har också blivit en mångfacetterad karaktär som är lätt att bry sig om; trots att man vet vad som kommer att hända senare. Moira har också fått en del nyanser, och är ett trevligt tillskott till filmserien som en ny rollfigur som vi inte sett till förut. De resterande förblir dock tämligen endimensionella, och framförallt några blev jag besviken på. Bl.a. känns Emma Frost i grunden som intressant, men hon har inte fått något som helst djup och vi får inte veta mer om henne än hennes namn och övernaturliga förmåga.

Trots vissa brister i personbeskrivningar och karaktärsutveckling tyckte jag ändå mycket bra om filmen under dess första halva. Visserligen är det bitvis något rörigt, men det är hela tiden engagerande, fängslande och bitvis rentav berörande. Där är också tempot föredömligt och precis lagom högt för att man hela tiden ska förbli fascinerad utan att det blir för invecklat. Tyvärr är dock filmens andra halva inte lika bra som den första. Tempot sjunker avsevärt, och börjar vid vissa tillfällen att kännas halvseg och utdragen. Storyn blir också mindre intressant, då för stort fokus börjar ligga på kärnvapenkrisen och mutanterna nästan hamnar i skymundan. 2 timmar 12 minuter är också för långt för en sådan här film som trots allt inte har något jätteinvecklad intrig. Med ett högre tempo och minst en kvart bortklippt hade X-Men: First Class antagligen upplevts betydligt bättre, för som det är nu blir det periodvis en del svackor i en annars så intressant grundhistoria.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna imponerar stort. Redan den första filmen hade bra effekter, och här är det ännu bättre. Skådespelarinsatserna är bra, men tyvärr har samtliga rollfigurer bytt skådisar gentemot de tre första filmerna. Det är förståeligt då alla ska föreställa vara så mycket yngre och samma skådisar knappast hade fungerat i de flesta fall, men det är likväl lite irriterande då inte alla ser ut som man förväntar sig att de ska se ut. James McAvoy är mycket bra som Charles Xavier, och Michael Fassbender är bra men inte riktigt lika bra som Erik. Jennifer Lawrence (mest känd från Winter's Bone) är lysande som Raven/Mystique, och lyckas att göra rollfiguren djupare och mer mänsklig än vad manuset lyckats åstadkomma. Hon är också den enda av skådisarna som jag ärligt kan säga är bättre än motsvarande skådis i den första filmen, även fast Rebecca Romijn inte alls var dålig på något sätt. Rose Byrne är utmärkt som Moira, och likaså Zoë Kravitz i en liten men intressant biroll som Angel. Tyvärr blev jag inte lika imponerad över Kevin Bacon, som känns en smula malplacerad som den måttligt sympatiska Sebastian Shaw. Jag lyckas inte riktigt få något grepp över January Jones som Emma Frost, och hon känns lite intetsägande i rollen; troligtvis främst ett problem med manuset men till viss del även skådespelerskan.

X-Men: First Class är en ganska intressant och lyckad film, men idén att förlägga handlingen till 1960-talet gör samtidigt att flera intressanta rollfigurer från de tidigare filmerna (däribland Wolverine) lyser med sin frånvaro. Jag blev ändå imponerad över filmens första halva, men genom den mer utdragna andra halvlek känns första X-Men som snäppet vassare och därför nöjer jag mig med en svag sjua i betyg. Men det är absolut en trevlig och fullt sevärd film, som trots allt kan erbjuda ett större djup än de flesta filmer i genren.

Recensionen skriven: 2 juni 2011
Senast uppdaterad: 3 juni 2011

Recensionen har lästs 3719 gånger av 2076 personer, sedan den 2 juni 2011