Kortfattade recensioner

Bruno Haroche - Vincent Cassel Malik - Reda Kateb
Joseph - Benjamin Lesieur Hélène (Josephs mamma) - Hélène Vincent
Dylan - Bryan Mialoundama Valentin - Marco Locatelli
Menahem - Alban Ivanov Ludivine - Lyna Khoudri
Mounir - Ahmed Abdel Laoui Shirelle - Aloïse Sauvage
Eva - Sophie Garric Inspektör från IGAS - Frédéric Pierrot / Suliane Brahim

Bruno är eldsjälen på ett hem i Paris för gravt autistiska barn ungdomar - personer som inte kan bo hemma, och som ingen annan vill veta av. Just nu bor 40 barn och ungdomar på hemmet som egentligen bara rymmer en bråkdel, men han kan inte säga nej utan anser att allt löser sig. Där jobbar också Malik, som jobbar med att utbilda ungdomar på glid till att fungera som vårdare till de autistiska unga. Men att nästan ingen av vårdarna har någon form av formell utbildning är inte myndigheterna särskilt förtjusta i, och börjar utreda hemmet som helt saknar certifiering och licens...

Det låter kanske inte så märkvärdigt, och jag hade mina farhågor innan jag såg filmen. Men De ovanliga är faktiskt en mycket bra film, som lyckas med konststycket att både underhålla, roa och engagera. Det är fängslande och intressant, och att det faktiskt är verklighetsbaserat förhöjer också helhetsintrycket. Samtidigt är det en charmig och underhållande film, som faktiskt är riktigt rolig - bitvis får man skratta högt och länge åt de härliga rollfigurerna och replikerna, medan det mellan varven mer är småroligt. Samtidigt känns det aldrig som lyteskomik, utan trots att personerna är udda så behandlas de med respekt av manusförfattarna - en inte helt enkel balansgång, som förmodligen hade blivit odrägligt i fel händer.

Filmen fungerar också bra både som drama och som komedi, utan att någon av delarna tar överhanden. Ofta är det roligt, men långt ifrån jämnt. Andra tillfällen är det fokus på allvar, och det är hela tiden engagerande på ett utmärkt sätt. Det är mörkt, men samtidigt med värme och framtidshopp. Periodvis blir det också riktigt gripande, och bitvis är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta. De ovanliga har också ett bra budskap, men utan att behöva ta till pekpinnar eller alltför övertydliga inslag.

Ibland kan man dock tycka att filmen kan bli något repetitiv, i och med att många scener handlar om mer eller mindre lyckade försök att ta hand om de gravt autistiska barnen, med en något begränsad röd tråd. Vissa sidohistorier fungerar också lite si och så, bland annat flera scener kring Brunos mindre lyckade försök att dejta judiska tjejer; en sidohistoria som mer eller mindre rinner ut i sanden och som inte har särskilt mycket med något annat att göra. Den övriga personalen förutom Bruno och Malik känns också lite underutvecklade och något endimensionella, vilket är lite synd.

De ovanliga är en mycket bra film, som både är underhållande, tänkvärd, charmig, rolig och berörande. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och de charmiga rollfigurerna gör att de flesta lär uppskatta den här filmen. Jag hade gärna sett lite mer struktur i manuset, och att sidohistorierna faktiskt ledde någonstans istället för att bara vara småkul för stunden, men överlag är det mest petitesser och jag blev imponerad över de många positiva egenskaperna med filmen; som faktiskt är minst lika bra som regissörernas tidigare succé En oväntad vänskap. Därför väljer jag efter moget övervägande en svag åtta i betyg, och det här är en film väl värd att se för de allra flesta.

Recensionen skriven: 26 februari 2021

Recensionen har lästs 1259 gånger av 688 personer, sedan den 26 februari 2021